zondag 19 februari 2017

Intermezzo – Morning Glory

Terwijl het in september vorig jaar verschenen Cutting Edges hier tot mijn grote schande nog altijd onbesproken is gebleven, heeft Jan Dirk van der Burg (de fotograaf die in Horst en omstreken vooral bekendheid geniet vanwege z’n olifantenpaadjesboek en z’n Tweetbundels) zijn volgende project alweer voltooid. Morning Glory heet het.
Beter dan Jan Dirk zelf (klik hier en klik hier voor een toelichting in woord en beeld) kan ik Morning Glory niet omschrijven:
‘Een ansichtkaartenbox waarin bordelen en parenclubs met glamourtekort in het zonnetje worden gezet. Een blik op het provinciale prostitutielandschap vanuit het perspectief van de kritische sexconsument. De romantische fotografie op de voorkant wordt op de achterkant gecombineerd met ervaringen van bezoekers die ooit een recensie schreven op Hookers.nl, de “Iens” voor de goed geïnformeerde hoerenloper.’
Morning Glory is hilarisch, maar vooral deprimerend. Of andersom. Morning Glory is ook onweerstaanbaar, door alle foute clubnamen (Coco Plaza, Pico Bello Club, Landhuis Rianda), foute liggingen (bedrijventerreinen, hoogspanningsmasten, desolate provinciale wegen), foute vormgeving en architectuur (golfplaten, dichte rolluiken, hekwerken – in de meeste gevallen zelfs geen vleugje kitsch), foute recensentennamen (Zaadgranaat, Bazookajoe, Sjaak de Wipper) en foute recensies (‘Pijpen is nog steeds opperbest, maar er gaat niets van uit’, ‘Wat een slappe weke doos zeg’, ‘Ondanks een dot glijmiddel kreeg ze hem er niet in’).
Tweemaal per week passeer ik tweemaal per dag per trein De Wallen in Maasbracht. Het zal vermoedelijk een hele tijd duren voordat ik bij dat passeren Slettentester uit mijn gedachten kan zetten:
‘Ik bleef ongeveer 2 uurkes bij haar spelen en strelen maar zij had daar helemaal geen probleem mee na twee uurkes prate en strelen zij ik nou dat ik wou neuken maar ze zij gewoon dat ze dat niet wou en geen zin had in seks. ik was daar effe stil van en ik vroeg of ze nou serieuz was en ja zij ze ik heb gisteren genoeg geneukt.’
Morning Glory doet je ook mijmeren over het prostitutielandschap in Horst aan de Maas. Dat bestaat niet – voor zover mij bekend. Het hééft wel bestaan. In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw was er bijvoorbeeld Lovers Lane, zo ongeveer op de grens van de toenmalige gemeenten Horst en Grubbenvorst. Zou beslist niet hebben gedetoneerd in Morning Glory
En vergis ik me als ik zeg dat America in de jaren zeventig de hotspot van het Horster prostitutielandschap was? Zelfs áls ik me vergis: namen als Smulderslust en Club Palidosa zijn natuurlijk om te zoenen zo mooi. 
Over het korte en turbulente bestaan van Smulderslust misschien een andere keer meer. Afsluitend voor nu: zijn er misschien lezers die het Americaanse en/of het Horster prostitutielandschap van weleer kunnen en willen schilderen? (Discretie verzekerd.) 

P.S. U kunt Morning Glory hier bestellen. Doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten