maandag 13 juli 2009

Klein mysterie 82 – Bibliotheek (1)

Je kunt er vandaag de dag bijna niet meer mee aankomen, maar toch: ik behoor tot het zo goed als uitgestorven ras van mensen dat gelooft in verheffing. Daarom draag ik openbare bibliotheken een warm hart toe. Dat wil niet zeggen dat ik kritiekloos ben: ik vind het bijvoorbeeld principieel onjuist dat een bibliotheekabonnement niet gratis is (zoals het eveneens principieel onjuist is dat onderwijs niet altijd gratis is). Van geheel andere orde zijn mijn bezwaren tegen de nieuwe Horster bibliotheek. Die hebben te maken met (1) de naam, (2) de slogan, (3) het logo en (4) de gevelborden:
1. de naam: voor een plaats waar een verzameling boeken is opgesteld, bestaat een prachtig woord: bibliotheek. Nu weet ook ik wel dat je tegenwoordig voor veel meer dan alleen boeken bij de bibliotheek terecht kunt, maar de naam BiblioNu is helemáál nietszeggend; 2. de slogan: BiblioNu – méér bibliotheek. Iets zal het wel betekenen, maar wát dan in vredesnaam?3. het logo: een logo is denk ik vooral een kwestie van smaak, van gevoel. Dit smaakt niet goed en dit voelt niet goed. Waarom niet? Het oogt druk en onrustig. De gebruikte kleuren en het lettertype stuiten me tegen de borst. Waarom staat alles scheef? Waarom moet ‘nu’ per se in een cirkel staan? Dat vreselijke .nl hoort toch niet in een logo thuis? Nog meer? Ja, de rechterkant van de o van biblio valt weg in de cirkelrand van ‘nu’;4. de gevelborden met naam en logo: zelfs met een slechte naam en een lelijk logo moet je een mooi gevelbord kunnen maken, lijkt me. Dat is hier duidelijk niet gelukt, dit oogt alleen maar heel goedkoop. Mijn bezwaren tegen naam, slogan en logo zinken in het niet bij die tegen de gevelborden. Wat een zielloze gevallen, zeg. Het uithangbord van het eerste het beste cafetaria heeft nog meer uitstraling. De buizenconstructie die is gebruikt om de borden (of het doek dan wel plastic) te bevestigen, zie je tegenwoordig wel vaker, maar dan toch vooral bij vrijstaande objecten. En als je al van die constructie gebruik wilt maken (mijn keuze zou het niet zijn), geef ze dan vooral de ruimte. Nu maakt het een wel heel erg samengeperste indruk. Een zorgvuldige belettering zou de bibliotheek het cachet en de allure verschaffen die bij de bibliotheek passen; dit schrikt alleen maar af.Zo, dat moest ik even kwijt. Overigens blijf ik van mening dat bibliotheken (óók de Horster) ons kunnen verheffen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten