maandag 4 januari 2010

Klein mysterie 126 – Overvallen

Een golf overvallen op supermarkten en tankstations teisterde Noord-Limburg in de laatste weken van 2009. In Grubbenvorst was bijvoorbeeld het filiaal van Jan Linders het slachtoffer.In reactie op de overvallen besloot de politie intensiever te gaan surveilleren, vooral rond openings- en sluitingstijden. Zonder twijfel zal dit een afschrikkende werking hebben op het geboefte. Maar wat je ook van het inbrekers- en overvallersgilde kunt zeggen, het is in elk geval niet gespeend van creativiteit. Dus je kunt er donder op zeggen dat het zijn activiteiten voortaan verplaatst naar een ander tijdstip of een andere doelgroep. De politie zal daar dan vervolgens weer op reageren met meer inzet, waarna de overvallers, enzovoort enzovoort. Kortom: een wedloop waarbij criminelen de dienaren van de heilige Hermandad steeds net een stapje voor zijn.
Misschien levert een fundamenteel andere kijk op het probleem wel betere resultaten op. Die gedachte moet ook hebben geleefd bij het Horster filiaal van drogisterijketen Etos. Hebben steeds ingrijpender maatregelen om dieven, inbrekers en overvallers uit je winkel te weren geen effect? Nee? Waarom zou je de betreffende dames en heren dan niet expliciet uitnodigen om juist jouw zaak met een bezoek te vereren? Waarom zou je hen niet heel nadrukkelijk wijzen op een open deur – zelfs in alle vroegte op tweede kerstdag, toen ik deze foto nam? Briljant idee, als u het mij vraagt. Want ik ken geen enkele rechtgeaarde kleine of grotere crimineel die er ook maar een seconde over zou denken om op zo’n uitnodiging in te gaan: ‘Deuren die open zijn? Dat is verdacht. Misschien ligt daar binnen wel een heel regiment koddebeiers me op te wachten. Nee, laat ik maar liever voor een winkel kiezen die er van buiten angstaanjagend onneembaar uitziet. Is de slagingskans minstens even groot en heb ik ook nog een beetje eer van m’n werk. Daar doe ik het tenslotte allemaal voor.’Zou het niet goed zijn als het voorbeeld van de Horster Etos navolging kreeg?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten