Het stukje van vorige week over de veranderde
voorrangssituatie bij de op- en afritten van A73-afslag Horst-Noord (klik hier en hier)
heeft nogal wat losgemaakt: duizenden keren gelezen, tientallen reacties, veel
bijval voor mijn standpunt (‘Voor fietsers is het er aanzienlijker onveiliger
op geworden’), maar ook de nodige kritiek.
Opmerkingen over en weer over het (vermeend) roekeloze
verkeersgedrag van automobilisten of fietsers laat ik voor wat ze zijn. Neem
van een ervaringsdeskundige als ik aan: tegenover elke roekeloze automobilist
staat een roekeloze fietser en andersom.
Verder pik ik er een paar kritische reacties uit. Om te
beginnen die van een fiets- en brommerbestuurder, die zegt: ‘In de oude situatie werd ik bijna dagelijks
van mijn fiets/brommer gereden. Nu het veranderd is, is het overzichtelijker,
en krijg ik al 2dgn achter elkaar voorrang van de automobilist. Het is raar,
maar werkt wel degelijk!’ Als fietser onderweg van en naar Aardbeienland
heb ik afgelopen week tot tweemaal toe dezelfde ervaring opgedaan. Inderdaad bizar:
je krijgt pas voorrang als je geen voorrang hebt. Het vervelende is alleen dat
je nooit weet of elke automobilist er zo over denkt. Derhalve lijkt het me als
fietser in de nieuwe situatie toch raadzaam te allen tijde te stoppen.
Dan de uitvoerigste reactie, van een zekere Jeroen, van wie
het me niet zou verbazen als hij op de een of andere manier zijn brood verdient
in de infrastructuur. Volgens Jeroen is het er voor fietsers niet onveiliger op
geworden. ‘Het fietsverkeer uit de
voorrang halen zorgt ervoor dat een auto die met volle snelheid van de snelweg
afkomt, niet zo snel in conflict komt met een fietser die net op dat moment
dezelfde afrit oversteekt. Deze automobilist is al met zoveel handelingen
tegelijk bezig dat het in die situatie wenselijk is zo min mogelijk
conflictpunten tegen te komen. De verantwoording wordt nu bij de fietser
neergelegd die alleen maar hoeft te kijken of er iets uit de richting van de
snelweg komt.’ Jeroen zou misschien gelijk hebben als het uitsluitend ging
om verkeer dat de A73 verlaat. Maar hij vergeet voor het gemak dat het probleem
juist het grootst is bij verkeer dat de A73 oprijdt. Dan moet de fietser zowel alert
zijn op voertuigen die uit z’n rug komen als op voertuigen die hem van voren naderen.
Bovendien moet hij een juiste inschatting maken van hun snelheid. Geef het de
fietser maar te doen! De automobilist is hier veel beter voor geëquipeerd.
Nogmaals: leg aan het begin van de opritten een drempel en de automobilist
wordt wel gedwongen op z’n hoede te zijn voor fietsers. Pas als dat niet zo
mocht zijn, zou wat mij betreft de oplossing aan de orde zijn die
gemeenteraadslid Henk Weijs (CDA) deze week per tweet suggereerde: stoplichten
(klik hier).
Terug naar Jeroen. Die gaat ook in op mijn bezwaren tegen
het wijzigen van de voorrangsregels bij de rotonde bij Jumbo in Sevenum: ‘Dat de fietser bij de rotonde Jumbo uit de
voorrang is gehaald is conform de richtlijnen die hieraan zijn gesteld (CROW):
in de bebouwde kom in de voorrang, buiten de bebouwde kom uit de voorrang. In
het kader van eenduidigheid en uniformering van rotondes. Inderdaad minder fijn
voor fietsers, maar komt ten goede aan de verkeersveiligheid.’ Het mag conform
de richtlijnen van CROW zijn, ik geloof er om dezelfde reden als hierboven geen
snars van dat de situatie bij de betreffende rotonde ten goede is gekomen aan
de verkeersveiligheid van fietsers. En die eenduidigheid en uniformiteit van
CROW? Waarom hebben fietsers dan bijvoorbeeld op de binnen de bebouwde kom van
Horst gelegen rotonde Venloseweg – Meldersloseweg – Stationsstraat géén
voorrang?
Over de Greenport Bikeway schrijft Jeroen ten slotte: ‘Past helemaal in het kader van duurzaam
veilig: stimuleren van de fiets, snel, veilig en comfortabel.’ Geloof ik
graag, alleen is de Greenport Bikeway in mijn ogen volstrekt overbodig, althans
op z’n minst het gedeelte tussen station Horst-Sevenum en Blerick.
Conclusie: het is Jeroen (en anderen) niet gelukt mij de
logica van dit alles aan het verstand te peuteren. Waarmee niet is gezegd dat
dit aan Jeroen ligt, misschien zijn mijn verstandelijke vermogens wel gewoon
ontoereikend.
Overigens wel nog een correctie: gezeten in de trein
ontdekte ik een dezer dagen dat de volstrekt overbodige Greenport Lane ’s
avonds niet baadt in het licht (zoals ik vorige week beweerde). Maar gezeten in
diezelfde trein ontdekte ik tevens dat de volstrekt overbodige en nog niet eens
geopende Greenport Bikeway ’s avonds wel baadt in het licht. Mag u raden wat ik
daarvan vind.
Hoi Wim, je hebt inderdaad gelijk dat ik iets in de infrastructuur (verkeerskunde doe) en dat is ook de reden dat ik snap dat hier zoveel kritiek op komt: verkeer is lastig te peilen, wil je het voor de éne bestuurder goed doen, dan doe je het voor de ander juist fout, los van het feit dat iedereen er een ander gedrag op nahoudt. Ik ken de argumenten die aan deze verandering ten grondslag liggen dan ook niet, maar neem van mij aan dat dit de nodige discussie heeft opgeleverd. Maar om terug te komen op de situatie: dat ze dit bij de uitrit zo hebben gedaan, dat snap ik wel (zoals mijn vorige redenatie) maar je hebt gelijk dat ik voor het gemak de inrit ben vergeten. Ik begrijp van jou dat ze hier de fietser ook uit de voorrang hebben gehaald? Dat snap ik inderdaad niet! Hier zou het inderdaad slimmer zijn om de fietser in de voorrang te houden, zo hoeft de fiets zich niet om de afslaande auto te bekommeren. Het uitbuigen is hier in mijn ogen ook niet zo slim, want het zich op de fietser wordt er zo niet beter op. Dus nee, ik ben het er niet helemaal mee eens, maar er zitten ook wel degelijk positieve aspecten aan... Een heel interessant onderwerp, net zoals die vele andere situaties die je in je blogs hebt geschreven, om eens over door te praten :)
BeantwoordenVerwijderenWat betreft de rotondes: de CROW stelt richtlijnen op basis van ervaringen en kennis van situaties in Nederland en met inbreng van professionals. Daar is uit gekomen dat de fietser in de bebouwde kom beter in de voorrang kan zitten en buiten beter erbuiten. Dit heeft o.a. te maken met snelheid, verwachtingspatronen en zicht van zowel fiets als auto. Dat dit op de rotonde Venloseweg - Stationsstraat - Meldersloseweg niet het geval is heeft er denk ik mee te maken dat er destijds, bij aanleg, nog anders over gedacht werd. Ik had wel verwacht dat deze net zoals de rotonde bij Mol en Westsingel - Amerikaanseweg, ook werd aangepast op fietsers in de voorrang.
Maar wat door het aansnijden van dit onderwerp des te meer duidelijk wordt: Nederland heeft 17 miljoen verkeerskundigen. Iedereen denk er wel iets over te weten, want, iedereen heeft toch ervaring in het verkeer? Helaas is het niet zo simpel als het lijkt en dat maakt het voor de professionals des te lastiger om het 100% goed te doen. Je kunt het gedrag van andere weggebruikers (zowel voetganger, fietser en automobilist) nooit van te voren weten, alleen maar de weginrichting er zo goed mogelijk op aanpassen dat het gewenste gedrag bereikt wordt (en daar hebben ze wellicht wel wat steekjes in laten vallen)... Daarom: een heel interessant onderwerp waar ik desnoods zo nog een keer over door wil spreken. :)
Groet Jeroen. jeroensmedts16@hotmail.com