Mild gekruid

maandag 11 april 2016

Top 5 – Heerlijke begrippen uit de Integrale probleemanalyse Horst aan de Maas – Stationsstraat

Retourtjes Nederland van Simon Kuper. Bestiarium van J.J. Voskuil. Beschrijving van een stad van Dmitri Danilov. Pluche van Femke Halsema. Koets naar Wenen van Jan Procházka. Stuk voor stuk prachtige boeken die ik de afgelopen weken tot me heb genomen. Dit weekend las ik iets dat daar dicht bij in de buurt komt. Vreemd genoeg betreft het een rapport, en dan ook nog een rapport van een adviesbureau, Arcadis. Misschien nog wel vreemder is dat ik het rapport inhoudelijk ernstig tekort vind schieten.
Het gaat om WP 2A/B – Integrale probleemanalyse Horst aan de Maas – Stationsstraat (klik hier, klik op agendapunt 7 en klik op 07C). Dit rapport ligt ten grondslag ligt aan het voornemen een verbindingsweg aan te leggen tussen de Asdonckerweg en station Horst-Sevenum. Over dat voornemen (en dus indirect ook over het rapport) heb ik me vorige week behoorlijk negatief uitgelaten (klik hier). Ik had WP 2A/B toen nog niet gelezen. Zou ik het wel hebben gelezen dan had dat stukje van vorige week er precies hetzelfde uitgezien. Hoogstens zou ik eraan hebben toegevoegd dat mocht de weg onverhoopt werkelijkheid worden, de pijn dan ten minste nog wordt verzacht door het taalgebruik in het rapport.
Dat het een rapport betreft valt af te lezen aan zinnen als ‘Toekomstige ontwikkelingen vallen onder de beleidslijn van compenserende maatregelen en kennen dus een ander financieringstraject, waarbij de veroorzaker van de toegenomen onveiligheid de vereiste compensatie financiert.’ Inderdaad gruwelijk, maar het zou flauw zijn daar de nadruk op te leggen. Waar de nadruk dan wel op dient te liggen? Nou, bijvoorbeeld op het nagenoeg ontbreken van allerlei verhullende Engelse termen en op het overwegend heldere taalgebruik – een zeldzaamheid als het gaat om rapporten van adviesbureaus. 
Maar wat me vooral zo aanspreekt in WP 2A/B zijn de begrippen die bestaan uit twee of drie aan elkaar geplakte Nederlandse woorden. Begrippen waarvan WP 2A/B bol staat, waarvan ik nooit had gehoord, die de Van Dale niet kent en die in sommige gevallen op Google tot slechts enkele treffers leiden. Begrippen ook waarvan de betekenis me zelfs na lezing van het rapport niet altijd helemaal duidelijk is. Maar dat mag de pret niet drukken, want het zijn wél begrippen die over het algemeen lekker bekken. En begrippen die schreeuwen om een top 5. Voor het zover is eerst een selectie van wat buiten de top 5 is gevallen: voertuigverliesuren, roodlichtnegatie, aankondigingstijd, aankondigingsweg, baanvaksnelheid, onderbouwingsdocument, oversteeklengte, wachtrijlengte, opstellengte, oversteekbaarheid, overwegveiligheid en basisoplossingsrichting.
Maar ik houd u niet langer in spanning, hier komt-ie, de Horst-sweet-Horst top 5 van heerlijke begrippen uit WP 2A/B – Integrale probleemanalyse Horst aan de Maas – Stationsstraat:

5. overstaander
Komt slechts één keer in het hele rapport voor, in een tabel: ‘Gemiddeld aantal overstaanders.’

4. overwegaankondiging
‘De overwegbomen blijven gesloten nadat de intercity naar Venlo de overweg gepasseerd is, aangezien de intercity naar Eindhoven dan al in de overwegaankondiging zit.’
3. voorijling
‘De overweg in de Stationsstraat te Hegelsom (Horst aan de Maas) heeft een netto aankondigingstijd van 27 seconden en een voorijling van 8 seconden.’

2. wachttijdvermeerdering
‘De wachttijdvermeerdering is verwaarloosbaar omdat de wachttijd alleen langer wordt doordat er meer optrekkende voertuigen in de wachtrij staan.’
1. dichtligtijden
‘Deze combinatie van twee treinen in één sluiting veroorzaakt lange dichtligtijden en daarmee een lange wachttijd voor het wegverkeer.’

1 opmerking:

  1. Baanvaksnelheid is geen gek woord. Een baanvak is een stuk spoorlijn, in dit geval Venlo-Eindhoven. En de baanvaksnelheid is dan vanzelfsprekend de snelheid die daar gereden mag worden.

    BeantwoordenVerwijderen