Mild gekruid

zondag 12 juni 2016

Intermezzo – Vluchteling op school

Gratis tip voor elke middelbare schooldocent: vraag een Syrische vluchteling om zijn of haar verhaal te doen en je leerlingen zullen eerst muisstil zijn en de vluchteling vervolgens bestoken met nieuwsgierige, geïnteresseerde, grappige en ook kritische vragen. Zelf kun je al die tijd eindelijk weer eens een keer relaxed achterover leunen.
Maria van Deursen is docent maatschappijleer aan het Citaverde College in Hegelsom. Op haar verzoek bezocht de in Sevenum woonachtige Syrische vluchteling Ibrahim Alsalhani donderdag deze overwegend ‘witte’ school. Vier van haar derde klassen liet ze kennismaken met Ibrahim. Die vertelde eerst over het hoe, wat, waarom en wanneer van zijn vlucht naar en verblijf in Nederland. Vervolgens was er gelegenheid tot het stellen van vragen.
Die vier lesuren verliepen telkens volgens hetzelfde patroon: met veel bravoure en nog meer rumoer betraden de leerlingen het klaslokaal. Begon Ibrahim eenmaal te vertellen, dan was daar binnen de kortste keren niets meer van over. Het zijn clichés, maar toch: ze hingen aan zijn lippen, je kon een speld horen vallen. Daarna volgde steeds een spervuur van vragen: 
Wat voor werk deed je? Waarom koos je voor Nederland? Ga je terug naar Syrië? Heb je huisdieren? Heb je hier werk? Hoe kan het dat vluchtelingen allemaal de nieuwste smartphones hebben? Sliep je tijdens je vlucht? Woon je nu in een huis? Wat zou er gebeuren als je nu terugkeerde naar Syrië? Ben je rijk? Wat voor auto had je in Syrië? Is je familie wel veilig in Syrië? Is het niet stom dat Syrische vrouwen niet mogen werken van hun man? Ben je hier wel eens lastig gevallen? Ben je getrouwd? Wil je alsjeblieft ‘Ik ben Ibrahim’ in het Syrisch zeggen? Welke Nederlandse woorden ken je? Wat zijn je favoriete kleuren? Wat vind je het beste aan Nederland? Hoe oud ben je? Heb je zelf bombardementen meegemaakt? Lucht het je op om over je vlucht te praten? 
En nadat Ibrahim zich door al die vragen heen had gewerkt: telkens applaus van de hele klas. Spontaan, niet geregisseerd.
Zó mooi. Zó goed. Zó inspirerend. Zó ontroerend. Zó hoopgevend.

2 opmerkingen: