Mild gekruid

maandag 4 augustus 2014

Klein mysterie 579 – Saarweg (2)

Waarom zou Feyenoord in zijn zoektocht naar een scorende spits eigenlijk nog altijd niet bij de redactie van Hallo Horst aan de Maas zijn beland? Die geeft immers bijna wekelijks blijk van haar scorend vermogen. Nou dient natuurlijk gezegd dat de Horst-sweet-Horst-voorzetjes – doorgaans vanaf de linkerflank gegeven – altijd op maat zijn, maar ook voorzetjes op maat moet je eerst nog maar eens tot doelpunt zien te verheffen. En Hallo slaagt daarin telkens weer met verve. Daarom durf ik de stelling aan: met Hallo Horst aan de Maas in de spits is Feyenoord dit seizoen verzekerd van minimaal twintig doelpunten.
Ook afgelopen week was Hallo weer productief. Het Saarwegvoorzetje dat Horst-sweet-Horst op 21 juli gaf, werd donderdag bekwaam tot doelpunt gepromoveerd (Horst-sweet-Horst-voorzetjes zijn soms wel lang onderweg – dat is straks bij Jean-Paul Boëtius en Bilal Basaçikoglu of Ruben Schaken wel anders). Bondig samengevat komt het er op neer dat Horst-sweet-Horst op 21 juli de vraag opwierp waarom de Saarweg in America enkele dagen eerder was verhard, terwijl het gemeentebestuur asfaltering een jaar eerder nog categorisch van de hand had gewezen (klik hier). Hallo deed navraag bij de gemeente (klik hier) en komt tot de conclusie dat er twee redenen zijn voor de verharding. In de eerste plaats bleef de onverharde Saarweg ondanks ‘toevoeging van een milieuvriendelijke bodemverharder en stabilisator’ in droge perioden stofoverlast veroorzaken. Bovendien had het toegenomen zware transport over de weg tot een verdere verslechtering van de situatie geleid.
Puik stukje werk van Hallo! Maar daar bleef het niet bij: ook op de subvraag van Horst-sweet-Horst of belanghebbenden dan wel kuilenveroorzakers in de buidel hebben getast om de asfaltering te bewerkstelligen geeft Hallo antwoord. ‘Een bedrijf dat ging uitbreiden, [heeft] een financiële bijdrage aan de werkzaamheden gedaan’, zo liet een gemeentelijk woordvoerder het wakkere weekblad weten. Wat ik me dan weer afvraag: hoe hoog was die bijdrage? Heeft de gemeente die bijdrage als eis gesteld? Wat als dat bedrijf die bijdrage niet had geleverd? Gebeurt het vaker dat bedrijven de aanleg van wegen of andere infrastructurele werken sponsoren? Is de gemeente niet bang voor precedentwerking? Hebben onverharde wegen met kapitaalkrachtige aanwonenden een grotere kans op verharding dan onverharde wegen met armlastige aanwonenden?
Als het niet tot die droomtransfer naar Feyenoord komt, lezen we de antwoorden op deze vragen binnenkort ongetwijfeld in Hallo Horst aan de Maas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten