Horst aan de Maas liefdevol, verontwaardigd, uitdagend, kritisch en verwonderd beschouwd
Mild gekruid
▼
donderdag 31 januari 2019
Intermezzo – Meisje gevraagd voor dag en nacht
Gedichtendag vandaag! Beluister hier mijn bijdrage, getiteld Meisje gevraagd voor dag en nacht:
woensdag 30 januari 2019
Top 5 – Afgedekte voorruiten van Horster auto’s
Wat dezer dagen ook welig tiert – altijd leuk om die uitdrukking erin te kunnen
gooien – is het afdekken van voorruiten van auto’s. Dit ter voorkoming van
ijsvorming. Blijkbaar is niet iedereen even gevoelig voor de romantiek van het krabben
met zo’n ijskrabbertje dat nooit scherp genoeg is en nooit alles raakt.
5. Vinkenstraat
4. Hof te Berkel
Dat bedoelen we nou met de windgevoeligheid van voorruitfolie: afgelopen nacht waaide het niet of nauwelijks en toch hangt de folie scheef.
3. Jan van Eechoudstraat
2. Prinses Beatrixstraat
1. Schansstraat
dinsdag 29 januari 2019
Intermezzo – Jurrie Koolhof
Twee minuten later: steekpass van Frans Thijssen, Koolhof sprint in de allerhoogste versnelling naar de bal, de linksback als versteend achter zich latend, en scoort de bevrijdende 3-1. Nieuw Monnikenhuize ontploft.
zaterdag 26 januari 2019
Top 5 – Achtergebleven sporen van stopcontacten en lichtschakelaars op de muren van ’t Gasthoês
Een reus met een gigantische sloophamer. Daarnaast een anderhalf uur eerder
onthuld bouwbord met het opschrift ‘Revitalisering Gasthoes’. Sloophamer en revitalisering:
gaat dat samen? Nee, nu niet kritisch gaan doen. Ook niet over dat verontrustende
bericht vorige week op de gemeentepagina in Hallo
Horst aan de Maas: ‘Om in het nieuwe
Gasthoês alles in goede banen te leiden, wordt een nieuwe organisatie
opgericht. Hoe deze er precies uit komt te zien is nog niet duidelijk.’ Nu
ook niet mauwen over de revitalisering die nog tot maart stil ligt. En evenmin mekkeren
over de revitaliseringskosten die, al voordat de revitalisering is begonnen, hoger
zijn dan begroot.
5.
4.
3.
2.
1.
Klein mysterie 764 – Lijnenspel
Gisteren
Meterikse Veld
Lijnenspel
Staar ernaar
Dertig seconden
Langer mag
Je ziet niet meer wat je weet
Je weet niet meer wat je ziet
Betoverend
Meterikse Veld
Lijnenspel
Staar ernaar
Dertig seconden
Langer mag
Je ziet niet meer wat je weet
Je weet niet meer wat je ziet
Betoverend
woensdag 23 januari 2019
Intermezzo – OptiZeen (1) / Frank Schijven: After the goldrush
Een gouden kruiwagen met rode handvaten.
Dertien goudklompen.
Dertig vogelkooitjes met daarin dertig dode kanaries.
Gouden schapenwol.
Foto’s van goudklompen op onooglijke plaatsen.
Allemaal te zien in de etalage van de voormalige winkel van opticien Kruytzer, naast de Sint-Lambertuskerk in het centrum van Horst. Wat heeft dit te betekenen?
Dertien goudklompen.
Dertig vogelkooitjes met daarin dertig dode kanaries.
Gouden schapenwol.
Foto’s van goudklompen op onooglijke plaatsen.
Allemaal te zien in de etalage van de voormalige winkel van opticien Kruytzer, naast de Sint-Lambertuskerk in het centrum van Horst. Wat heeft dit te betekenen?
‘Voor de een is God almachtig, voor de ander is het slechts een illusie. Voor de een betekent een goudklomp macht en status, voor de ander is het gewoon een steen. Wanneer zijn we subjectieve waarden gaan toekennen aan bepaalde zaken, zoals verhalen en materie? Verloor de mens hierdoor langzaam het metafysische contact met zichzelf en zijn leefomgeving? De zucht naar meer heeft desastreuze proporties aangenomen. Al onze systemen neigen naar fundamentalisme, of het nu gaat om de economie, onze voedselvoorziening, het milieu of de religies. De spreekwoordelijke “kanarie in de mijn” is echter al duizend doden gestorven. Maar we zien het niet, of willen het niet zien, we zijn verblind door de schittering van God en Goud. We zijn als vogels, gevangen in gouden kooien. De economie belooft gouden bergen en is de nieuwe, allesbepalende religie.’
After the goldrush is te zien tot en
met 3 februari. Daarna zullen andere leden van kunstenaarscollectief Zeen onder
de naam OptiZeen eigen werk tonen in de etalage van de tot sloop veroordeelde
voormalige brillenwinkel, ieder voor een periode van twee à drie weken.
donderdag 17 januari 2019
Intermezzo – Factsheet
En zo duikt Horst-sweet-Horst ineens op in de Factsheet Gemeenteraad Horst aan de Maas 2018! Tot twee keer toe
zelfs! Vereerd! Bijzonder vereerd!
‘In zijn Top 5 eindigde Aniet Fonteyne op de 1e plaats. Hij refereerde in deze o.a. naar Karl Marx die op de foto te zien was. Dit laatste is bij Horst-Sweet-Horst niet geheel onverwacht te noemen.’Wordt hier soms de suggestie gewekt dat Horst-sweet-Horst marxistisch is? Dat die top 5 niet objectief zou zijn? Behalve het feit dat informatie op Horst-sweet-Horst áltijd nuttig is en nóóit nergens over gaat, is Horst-sweet-Horst, zoals trouwe lezers weten, óók objectief – tot op het bot en áltijd!
‘Overigens valt het van Horst-Sweet-Horst tegen, dat er nog geen top 5 is van waar gaan de raadsleden met hun boodschappenlijstje inkopen doen (of wat staat er op). Dit, omdat diezelfde Peter Elbers [wiens opmerking over zijn keukentafel de aanleiding vormde voor de drie keukentafelstukjes] in de voorbereidende vergadering van 23 oktober de opmerking maakte dat huurcontracten (van recreatieparken) niet meer waarde hadden dan de kassabonnen van de Jumbo.’Die opmerking van Peter Elbers is Horst-sweet-Horst helaas ontgaan. Anders had Horst-sweet-Horst Peter Elbers uiterst objectief de mantel uitgeveegd over zijn insinuatie dat kassabonnen van Jumbo geen waarde hebben. Maar dit geheel terzijde. Wat betreft die tweede veeg uit de pan (waarom nog geen Horst-sweet-Horst top 5’s van favoriete supermarkten van Horster gemeenteraadsleden en/of hun boodschappenbriefjes?):
Factsheets die vragen, worden door
Horst-sweet-Horst overgeslagen!
maandag 14 januari 2019
Intermezzo – WOŚP (2)
Erg druk was het nog niet, maar de stemming zat er al vroeg in, gisteren aan
het begin van de middag in zaal De Meulewiek in Meterik.
Aan de orde was de lokale finale van WOŚP, een Pools liefdadigheidsfestijn dat zijn weerga niet kent – vrijdag publiceerde ik er al een stukje over op Horst-sweet-Horst (klik hier). Zumba, een groot springkussen, een hiphopper, Poolse gerechten, een schminktafel, een fotostudio, veilinggoederen die op het laatste moment nog werden ingebracht en noem allemaal maar op.
Aan de orde was de lokale finale van WOŚP, een Pools liefdadigheidsfestijn dat zijn weerga niet kent – vrijdag publiceerde ik er al een stukje over op Horst-sweet-Horst (klik hier). Zumba, een groot springkussen, een hiphopper, Poolse gerechten, een schminktafel, een fotostudio, veilinggoederen die op het laatste moment nog werden ingebracht en noem allemaal maar op.
vrijdag 11 januari 2019
Intermezzo – WOŚP (1)
‘Met name tijdens de feestdagen hebben veel Poolse mensen met hun kinderen bij ons geschaatst.’
Jan-Rein Visscher secretaris van Stichting IJsbaan Horst, afgelopen maandag in dagblad De LimburgerWie zei daar dat Polen niet willen integreren? Nu nog andersom! Zondag is daarvoor een uitgelezen kans. Want zondag is de grote finale van WOŚP (spreek uit: ‘wosjp’). Ofwel: Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (geen idee hoe je dat uitspreekt). Wat letterlijk vertaald zoiets betekent als ‘Groot Orkest van Kerstliefdadigheid’.
Draag bij aan de wederzijdse integratie, neem zondag een kijkje in De Meulewiek
en doneer!
donderdag 10 januari 2019
Intermezzo – Eddy en Max
Z’n jongste project is getiteld Stories.
Ditmaal vier losse verhalen, met vier nieuwe karakters. De clips verschijnen in
de loop van dit jaar, maar de nummers zijn al te beluisteren op YouTube. Nu
geen mix van genres maar een cohesive
sound: ‘Een experimentele sound, gemixt met elektronische invloeden.’ Een
van de nummers, Wild West, doet me aan
het begin een beetje denken aan Tom Waits. ‘Tom Waits? Nooit van gehoord!’ Ai,
generatiekloof.
Hij verzint de karakters zelf. Autobiografisch zijn ze niet, ‘al zit er wel
veel van mij in’. ‘Wild West is
geïnspireerd op de cowboyverhalen in het Wilde Westen. Joss Mennen is ook te
horen op het nummer. Hij introduceert het karakter. Lucid Lucy gaat over een weduwe die haar man heeft verloren bij een
ongeluk. In rouw leeft ze in dromen van andere mannen. Frank Stein is afgeleid van het monster van Frankenstein en is gebaseerd
op mijn eigen leven. Half Moon gaat
over een vrouw die bij halve maan jaagt op mannen. Dit is geïnspireerd op mijn
ex die niet kon slapen bij volle maan.’
Eddy ziet zich trouwens meer als verhalenverteller dan als muzikant. Hij vindt zichzelf niet in een hokje te plaatsen: ‘Ik ken niemand die zo werkt als ik.’ Fans heeft hij over de hele wereld, zijn focus ligt niet op een Nederlands publiek. Optreden doet hij niet, wel is het zijn ambitie ooit performances te doen.
Verder nog iets? Eddy: ‘We houden ervan om te observeren, om buiten te chillen.
Mensen te volgen die bijzondere dingen doen.’ Max: ‘Nee, we zijn niet saai. Horst
is wel saai.’ Daarom overwegen ze Horst te verlaten. Hetgeen een ernstig
verlies zou zijn, Horst aan de Maas heeft een tekort aan Eddy’s en Maxen.
maandag 7 januari 2019
Intermezzo – Connecting Light
Ongrijpbaar. Hèhè, na vier dagen lang tevergeefs zoeken heb ik het woord dan
eindelijk gevonden, opgediept uit de krochten van mijn hersenen. Ongrijpbaar.
Dát is het woord waarmee ik de ervaring Connecting Light het best kan vatten. Een
onuitwisbare ervaring. Ongrijpbaar, zowel letterlijk als figuurlijk.
‘Een grensoverschrijdend project tussen Venlo en Kaldenkirchen van beeldend kunstenaar Suzanne Berkers in samenwerking met Stichting Het Raam. Een groene laserstraal verbindt vijf markante gebouwen in de donkere hemel. Connecting Light laat zien dat er overal verbindingen zijn, tussen gebouwen en tussen mensen en het landschap. De kunstenaar wil een positief signaal geven. Wij zijn deel van een groter geheel en kunnen niet bestaan zonder elkaar.’
P.S. 2 De eerste drie foto’s zijn gemaakt door Erik van Maarschalkerwaard. Ik publiceer ze hier met zijn toestemming, waarvoor dank.