maandag 26 juli 2010

Klein mysterie 183 – Het geheim van Horst

Diepte-interviewers vragen mensen wel eens naar hun absolute leeftijd. Nu wil het geval dat ik nog nooit aan een diepte-interview ben onderworpen, dus de vraag naar mijn absolute leeftijd is me nog nooit gesteld (gewone mensen doen zoiets namelijk niet). Maar je moet altijd op het ergste zijn voorbereid. Stel daarom dat er ooit een diepte-interviewer langskomt, dan kan ik op de vraag ‘Wat is jouw [diepte-interviewers tutoyeren altijd] absolute leeftijd?’ vol overtuiging antwoorden: ‘0’. Op 0-jarige leeftijd lig je in je wieg of box en beleef je momenten van gelukzaligheid met dingen die bewegen en ook nog geluid maken. Bij mij is dat de rest van m’n leven altijd zo gebleven. Nog steeds kan ik me opperbest vermaken met tollen en opdraaibeesten. Jean Tinguely is een van m’n favoriete kunstenaars en veel mooiers dan de diverse windwatermolens en door wind aangedreven vogelverschrikkers heeft Horst aan de Maas echt niet te bieden.
Na het voorgaande zult u begrijpen dat ik zaterdag met hooggestemde verwachtingen afreisde naar Neerpelt om daar de internationale klankkunstexpositie Good Vibrations en – vooral – Klankenbos te bezoeken. De klankkunstexpositie, tien klankkunstwerken geëxposeerd op tien verschillende locaties in Neerpelt, kon me niet bijster imponeren (soms te pretentieus, soms te onbegrijpelijk); Klankenbos des te meer.Klankenbos bevat een voor Europa unieke verzameling van twaalf klankinstallaties. Ze staan her en der verspreid over Provinciaal Domein Dommelhof, een vooral uit dennen bestaand bos (à la de Schadijkse Bossen, maar dan veel kleiner), doorsneden door de Dommel. Het gaat vooral om het horen, maar ook kijken speelt een belangrijke rol en bij vrijwel elke installatie is er iets dat beweegt. Zoals bij Springtime in a small town van Peter Bosch en Simone Simons: met veren verbonden houten kisten die bewegen als bezoekers in de buurt komen.

Bij Konversation van Erwin Stache zijn het kasten die geluiden uitwisselen en converseren.

In Willow Hut van Benjamin Samane kun je eigenhandig regenklanken opwekken.

In Tacet van Hekkenbergarchitects is het juist de totale afwezigheid van elk geluid die indruk maakt.Klankenbos is fascinerend, mooi, spannend, ontroerend, ergerlijk (als je ontdekt dat enkele installaties buiten werking zijn) en je hebt er dus dingen die bewegen én geluid maken. Ik voelde me zaterdag weer voor even die 0-jarige in de wieg.

O ja, je hebt er ook nog Wat dat is? U dacht toch niet serieus dat ik dat hier ga verklappen? Zoek het zelf maar uit en taai ‘m gewoon af naar Klankenbos. Om de entreeprijs (gratis) en de openingstijden (24 uur per dag, 365 dagen per jaar) hoeft u het in elk geval niet te laten.

1 opmerking:

  1. kleenkt good, mot ok is gaon kiëke, ehh..luustere.
    Heb ônderhând genôg van klankloze gevallen,
    Goi wâl is no 't mannekoer luistere, ma die môste is wât mier vâlssigheid laote hure. 't is meej aal te iëntoënig ant waere. groete van Juupke

    BeantwoordenVerwijderen