maandag 7 september 2009

Top 5 – Droomlocaties voor volkstuintjes

Ik mag dan wel eens kritiek op de gemeente hebben, van de andere kant ben ik ook nooit te beroerd haar van advies te dienen – gratis wel te verstaan. Neem nu de volkstuintjes. In De Echo van Horst hebben we al enkele malen (onder meer vorige week) kunnen lezen dat de lokale volkstuinders ten einde raad zijn nu per 1 november het volkstuincomplex aan de Schoolstraat verdwijnt. De verwijten vliegen het gemeentebestuur en dan met name wethouder Dings-Polderman om de oren. Dit is nu typisch zo’n geval waarbij ik graag bereid ben de gemeente een helpende hand toe te steken. Dus heb ik mij intensief het hoofd gebogen over alternatieve locaties voor volkstuintjes. Dat heeft geresulteerd in onderstaande top 5:

5. Hoe lang zou het voormalige Jecoterrein er nu al zo bijliggen? Een jaar of tien? Al die tijd is hier woningbouw gepland, maar misschien moet in dit geval van uitstel gewoon afstel komen. Dat zou de weg vrijmaken voor volkstuinen.

4.Zeg nu zelf: wat is een kasteelpark zonder volkstuintjes? Er is ter plekke al zoveel heringericht dat het niet moeilijk moet zijn een van de drie grote parkeerplaatsen om te toveren in een walhalla voor volkstuinders.

3.Als er ergens sprake kan zijn van een win-win-situatie, dan is het wel hier op de groenstrook tussen A73 en Van Merwijckstraat. Een skatebaan temidden van volkstuintjes. Zou wel eens een heleboel sociale onrust kunnen voorkomen, ik heb het idee dat volkstuinders en skaters een ideale mix vormen. Volkstuinders die skaters van nabij laten ervaren wat toewijding en geduld vermogen en skaters die op hun beurt de stramme volkstuinders een aantal capriolen op het smalle plankje bijbrengen. Bijkomend voordeel: de buurtbewoners hoeven hun agressie niet meer exclusief op de skaters te richten. Aan het verdwijnen van het trapveldje - nummer 4 in mijn top 5 van trapveldjes - til ik minder zwaar omdat het in zo’n abominabele staat verkeert dat het zelfs trapveldjesvoetballers onwaardig is.

2. In steriliteit doen Engelerveld en Pastoorsveld nauwelijks voor elkaar onder. Het Engelerveld heeft tenminste nog zijn paalkunst. Het Pastoorsveld heeft helemaal niets. Volkstuincomplexen op de twee grasvelden die hier liggen, zouden een enorme kwaliteitsimpuls betekenen. Bovendien zou de interactie tussen de verschillende sociale lagen van de Horster bevolking er wel bij varen.
1. De Norbertuskerk wordt aan alle kanten omringd door grasvelden. Waarom daar geen volkstuinen van gemaakt? Als hier bij dit godshuis Gods water over Gods akker gaat lopen, kan ik me niet indenken dat er ergens in Horst een vruchtbaarder locatie te vinden is. Belooft sappige tomaten en reuzenkomkommers.

1 opmerking:

  1. Ik zou voor de nr 5 gaan.Is toch schandalig hoe lang dat daar al leeg ligt!!!

    BeantwoordenVerwijderen