vrijdag 8 augustus 2008

Klein mysterie 23 – Groene Woud

Soms dienen de kleine mysteries zich gewoon vanzelf aan, zonder dat je er enige moeite voor hoeft te doen. Gisteren bijvoorbeeld. De Echo van Horst berichtte dat Het Groene Woud een nieuwe eigenaar heeft.Voor niet-Horstenaren: Het Groene Woud is een monumentaal pand aan de Jacob Merlostraat. In zijn huidige verschijningsvorm dateert het uit 1859, maar het bevat ook zeventiende-eeuwse elementen. Eeuwenlang werd dit huis bewoond door de familie In ’t Groenewolt. Nadat die het in 1976 verkocht, werd er een restaurant in gevestigd. En nu, na een leegstand van twee jaar, is er dus een nieuwe eigenaar, die er vanaf oktober opnieuw een restaurant in gaat beginnen.
Tot dusver niets aan de hand: restaurants zijn in Horst toch al niet zo dik gezaaid en leegstaande panden zijn er meer dan genoeg. Maar dan ineens een klap in je gezicht: de naam Het Groene Woud gaat verdwijnen! Dennis Chitanie, de nieuwe eigenaar, in De Echo: ‘Ik heb er ook goed over nagedacht of ik het wel moest doen, een andere naam. Ik denk echter wel dat het een positieve verandering is.’ Nog een keer: ‘Ik denk echter wel dat het een positieve verandering is.’ Dat denk ik dus duidelijk niet. Wat is er in hemelsnaam mis met de naam Het Groene Woud? Je gaat toch niet zomaar de naam van een gebouw veranderen, zeker niet als die naam verwijst naar een eeuwenlange historie? Met de naamswijziging van De Oude Lind in De Alde Lind was wat mij betreft de grens echt bereikt. Als je je zoon Jan hebt genoemd, ga je hem na dertig jaar toch ook niet ineens met Piet aanspreken?
De nieuwe naam wil de heer Chitanie nog even voor zich houden. Ik gok op iets gezochts, iets pretentieus, iets in de categorie van La Mangerie, La Métarie of Chez Dennis.
Gaat met de naam overigens ook deze gevelsteen verdwijnen?Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen. Ik zou er evenmin versteld van staan als daar dan weer mensen tegen in opstand komen. Mijn advies aan de heer Chitanie: ‘Voorkom een valse start, houd gewoon die oude vertrouwde naam in ere en concentreer u vooral op de keuken. Als die goed is, komen de gasten vanzelf, zelfs als uw restaurant Het Groene Woud heet.’

9 opmerkingen:

  1. zo is dat en niet anders !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het wordt een nieuw restaurant wat weer niet te vergelijken is met het groene woud. Daarom is het toch logisch dat er een andere naam komt, het groenewoud is het groenewoud niet meer. De naam veranderd dan wel, maar eten zal blijven weten dat de oorspronkelijke naam het groene woud is..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Slecht stukje journalistiek zeg! Jaren ligt het pand er vervallen bij en niemand die er na omkijkt. En dan komt er eindelijk iemand die er iets mee gaat doen en begint meneer hier te praten over een "valse start" omwille een naam. Beetje jammer.

    Nieuwe eigenaar, nieuwe tijd, nieuwe generatie, nieuw Horster beeld, nieuwe naam...zo hoort het.

    Veel succes, ik kom zeker binnenkort eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Laten we zoals het bord in het centrum van Horst al zegt,eens nieuwe ondernemers een kans geven en een keer positief naar de zaken kijken.
    Een frisse kijk door andere welwillende en enthousiaste mensen moet gehonoreerd worden anders komen we nergens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste maker van deze site.
    Mijn visie is dat er eens een keer positief naar zaken die veranderen in Horst gekeken moet worden.
    Als ik deze site zie en lees dan proef ik veel negativiteit.
    Als er geen nieuwe ondernemers met een grote dosis enthousiasme starten dan blijven we in Horst waar we zijn of nog erger wordt het nog slechter en nog meer leegstand. Ik denk dat het schrappen van oa. de naam Groenewoud de enige manier is om hier mee af te rekenen.
    Ik wens Dennis Chitanie dan ook heel veel succes met zijn nieuwe zaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer te horen dat de vorige eigenaar vertrokken is.Wij hebben er tijdens onze vakanties in Horst altijd perfect gegeten. Of we er nu nog eens gaan eten is maar de vraag. Het Groene Woud had echt klasse en of dat straks nog zo is ???

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Volgens mij werkt de oude eigenaar nu bij de oude lind. Dat is tenminste wat ik heb gehoord

    BeantwoordenVerwijderen
  8. goede smaak is een vorm van liefde..???? Smaak (voorkeur)= een geheel van subjectieve voorkeuren, waarover volgens het gezegde niet valt te twisten, dus of de slogan van chitanie verleidend en meeslepend is??? zonde van het groen woud....

    BeantwoordenVerwijderen