maandag 11 april 2011

Klein mysterie 241 – Haan

De haan is terug! Welke haan? Dé haan. De nummer 1 van mijn top 5 van Horster kunstwerken in de buitenruimte werd afgelopen najaar verwijderd van het dak van het hoofdgebouw van IPC Dier – sinds 1965 z’n vaste standplaats. Op 2 april heeft hij een nieuw plekje gekregen: midden op de vorig jaar aangelegde rotonde op de kruising Stationsstraat – Pastoor Debijestraat – Handelstraat. Een initiatief van de dorpsraad van Hegelsom, die de haan min of meer heeft geadopteerd. Want Hegelsom is trots op zijn haan, laat dat duidelijk zijn. Hegelsom en de haan zijn na 45 jaar een twee-eenheid. De haan is Hegelsom en Hegelsom is de haan – een grotere eer kan een kunstwerk (een schepping van Dolf Wong) nauwelijks te beurt vallen, dunkt me. (Al moet het natuurlijk niet al te lang meer duren voordat die reclameborden worden verwijderd.)Alle reden dus voor een jubelstemming zou je zeggen. Klopt, alleen is er een maar. Hoezeer de opgekalefaterde haan ook glimt, voor mij heeft ie door de verplaatsing veel van z’n magie verloren. De haan op het dak van IPC Dier was een trotse, ongenaakbare haan: altijd alert, borst vooruit, ik ben hier de baas en niemand doet me wat, ik zal ze allemaal eens een poepje laten ruiken en kom vooral niet aan m’n hennen want dan zwaait er wat.De haan op de rotonde is een getemde haan die een beetje mooi staat te wezen, geen haan die ontzag inboezemt en domineert. Deze haan heeft geen ijzeren greep op z’n omgeving, voor hetzelfde geld zou je ‘m zomaar over het hoofd zien. Hij is z’n strijdbaarheid, z’n felheid kwijt. En hij mag dan wel een stok hebben gekregen, hij zweeft desondanks in het luchtledige. Hij zinkt in het niet bij alles wat hem omringt. Het draait niet meer om hem maar om de rotonde. Op een voetstuk geplaatst maar er tegelijkertijd vanaf gekukeld. Arme haan. Zou hem een ander lot beschoren zijn geweest als de Commissie Kunstvoorzieningen nog had bestaan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten