maandag 5 december 2011

Klein mysterie 295 – Kiosk

Zeverzak deelde Horst-sweet-Horst op 1 december mee dat ‘aan diverse mensen en door diverse mensen’ zou zijn toegezegd dat de kiosk op het Sint-Lambertusplein vóór 1 december zou worden gesloopt.
Hij suggereerde eens een kijkje te gaan nemen om te zien wat er van deze belofte terecht is gekomen. Pas gisteren (4 december) verkeerde ik in de gelegenheid de situatie ter plekke in ogenschouw te nemen. Benieuwd naar wat ik aan zou treffen, begaf ik me in alle vroegte pleinwaarts, maar (doorstrepen wat niet van toepassing is) de steen des aanstoots / de puist / het juweeltje / het glazen monster bleek nog volledig intact.
Wat kan ik er verder over zeggen? De toezegging ‘aan diverse mensen en door diverse mensen’ was mij niet bekend. Komt ervan als je je niet beweegt in bestuurders-, middenstanders-, journalisten- en centrummanageriële kringen. Mocht de toezegging inderdaad zijn gedaan, dan kan het haast niet anders of staatssecretaris Bleker is zich met het zaakje aan het bemoeien. Hij staat er immers om bekend dat hij bijzonder creatief met de waarheid weet om te springen (eufemisme voor: ‘hij laat een spoor van leugens na’).
Laat trouwens niemand de fout maken de kiosk af te schrijven voordat ie met de grond gelijk is gemaakt. Een kat mag dan negen levens hebben, deze kiosk doet het niet of nauwelijks voor minder. Gravend in m’n geheugen kom ik tot de conclusie dat het optrekje als onderkomen heeft gediend voor in elk geval de KPN (KPN Glasvezel Infocenter), ijssalon Passi, de SP, de Rabobank, boekhandel Willems (met of zonder Rietjens), de VVV en minstens één kledingwinkel (heette die niet Divanni?).
Verder sluit ik niet uit dat ook Munckhof Reizen, cadeauwinkel Valentijn en een of meerdere andere kledingwinkels er voor kortere of langere tijd in waren gehuisvest. Bovendien is niet uitgesloten dat ik zo hier en daar nog iets over het hoofd heb gezien. Hoe het ook zij: geen slechte score voor een gebouwtje met een leeftijd van naar schatting maximaal dertig jaar. Wat zeg ik? Zou er ook maar één ander pand in Horst te vinden zijn dat meer functies heeft gehad?
Is het eigenlijk niet zonde om een kiosk met zo’n rijke historie te slopen? Er moet toch wel iemand te vinden zijn die zich aan de deuren wil laten vastketenen om te voorkomen dat de bulldozer z’n vernietigende werk doet? Al was het maar voor de reuring.

1 opmerking:

  1. Indien iemand weet of deze kiosk wellicht te koop is en verplaatst mag worden, mail me dan betreffende info naar k.wiersma@live.nl. Thanks!!

    BeantwoordenVerwijderen