maandag 27 juli 2009

Klein mysterie 86 – Kasteelpark (2)

Nog één keer dan. Ik beloof plechtig dat ik er daarna voorlopig niet meer op terug zal komen. Maar het stukje over Kasteelpark Ter Horst op het weblog van wethouder Litjens schrééuwt om een reactie. Afgelopen woensdag is het park officieel geopend, zo schrijft de wethouder. Of William Boyd was uitgenodigd, vermeldt hij niet. Zelf behoorde ik niet tot de genodigden. Een fikse tegenvaller, moet ik bekennen. In ruil voor alle aandacht die ik de afgelopen weken aan het park heb geschonken, had ik een uitnodiging wel netjes gevonden. Maar goed, het zij zo.
Wethouder Litjens gaat uitgebreid in op de doelstellingen van ‘het project Kasteelse Bossen’. Daar valt van alles op af te dingen: wat is er ‘natuurlijk’ aan de opgeworpen heuvel bij de dierenweide? Wat heeft het opschonen van vroegere poelen voor zin als de grondwaterstand ontoereikend is? Hoe denk je de strijd tegen verrommeling ooit te kunnen winnen als je het bos (park) meent te moeten opleuken met wezensvreemde elementen als vlaggenmasten, banieren, zuiltjes, leeuwen, hekken, maaskeien en informatieborden?
Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, ware het niet dat ik het over de naam wil hebben. De wethouder noemt vijf argumenten voor de naamsverandering van Moelbaerenbos (Kasteelse Bossen) in Kasteelpark Ter Horst (cursief zijn argumenten, gevolgd door mijn tegenargumenten):
a) [de naam] Kasteelse Bossen [is] ontstaan als ambtelijke benaming voor het Moelbaerenbos
Valt niets tegen in te brengen.
b) Moelbaerenbos is alleen bekend bij oudere Horstenaren
Is daar onderzoek naar gedaan dan? Zelfs als deze aanname klopt (ik heb m’n twijfels) dan is dat juist een argument om die naam te handhaven. Door het bos Moelbaerenbos te blijven noemen, voorkom je dat die prachtnaam helemaal in de vergetelheid raakt. We vinden dat dialect toch allemaal zo belangrijk? Nou dan.
c) Kasteelse bossen kunnen in elke gemeente of provincie liggen
Geen speld tussen te krijgen: kasteelse bossen kunnen inderdaad overal liggen. Maar dé Kasteelse Bossen liggen maar in één plaats en dat is Horst. Tik voor de aardigheid eens ‘kasteelse bossen’ in op Google.
d) Horst komt op deze manier in de naam voor, dat geeft een duidelijke plaatsbepaling
‘Kasteelpark Horst’ zou een nóg duidelijker plaatsbepaling zijn. De vraag is natuurlijk hoe noodzakelijk die plaatsbepaling is. Bij de Veluwe, de Hamert, het Leudal, de Meinweg en de Peel ontbreekt een duidelijke plaatsbepaling en toch weet iedereen die gebieden te vinden.
e) Kasteelpark verwijst naar het parkachtig gebied eromheen (ook passend bij het Parkhotel)
Er is een bos. Iemand (een hoteleigenaar) noemt dat park. Omdat hij het park noemt, gaan wij het ook park noemen. Vreemd. Staat u me toe dat ik burgerlijk ongehoorzaam ben en gewoon Moelbaerenbos blijf zeggen?

1 opmerking:

  1. Wim, voor als je het nog niet gezien had, de Echo heeft je quotes en foto gebruikt voor haar bericht over de nieuwe naam van het bos. http://echovanhorst.nl/?p=2313

    Alleen jammer dat ze erbij vergeten te melden waar jou weblog te vinden is.

    BeantwoordenVerwijderen