maandag 10 augustus 2009

Klein mysterie 91 – Station Griendtsveen

Laat ik mezelf eens ongegeneerd herhalen. Dit schreef ik op 22 juni naar aanleiding van het voornemen een in de jaren zestig afgebroken kapel in Hegelsom weer op te bouwen: ‘Sowieso ben ik geen voorstander van herbouw van om wat voor reden dan ook verdwenen bouwwerken. Of het nu gaat om wederopbouw van het Paleis voor Volksvlijt in Amsterdam, het Berliner Stadtschloss, de Houthuizer molen in stationsgebouwen van America en Griendtsveen: ik ben tegen. Waarom? Omdat herbouw altijd surrogaat is. Omdat de ziel van het oorspronkelijke gebouw eenvoudigweg niet te herbouwen is. Omdat ik geloof in vooruitgang. Omdat herbouw namaak is en ik niet van namaak houd. Omdat het veel effectiever is om bestaande gebouwen voor afbraak te behoeden dan ze over enkele generaties weer op te bouwen.’
Zo, nu weet u meteen hoe ik denk over dit bericht dat afgelopen zaterdag in Dagblad De Limburger verscheen:Het mooie is natuurlijk wel dat elke kern van de voormalige gemeente Horst nu z’n eigen wederopbouwplan heeft: Griendtsveen het station (overigens ‘Helenaveen’ geheten ), America eveneens het station, Hegelsom de Sint-Joriskapel, Meterik de boerderij bij de molen en Horst het kasteel.Melderslo heeft met Museum De Locht zelfs het nec plus ultra voor de wederopbouwliefhebber. Maar Melderslo is ook in het gelukkige bezit van een wederopgebouwde ruïne van een kasteel dat nooit heeft bestaan. Als er dan toch gewederopbouwd moet worden, zoek het dan inderdaad maar in de wederopbouw van bouwwerken die nooit hebben bestaan. Valt er misschien nog iets te lachen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten