maandag 2 januari 2012

Klein mysterie 305 – Pennentikker

Op het stinkende rioolputje dat ‘Discussieforum Stop Nieuw Afvalbeleid Horst aan de Maas’ heet, kreeg PvdA-PK-raadslid Roy Bouten afgelopen vrijdag door een anonymus voor de voeten geworpen dat hij een pennentikker is (‘Ja die Roy denkt dat hij slim is die pennentikker hij is wel zo stom hoe wil je met een gezin van 5 pers dat kunnen. En dan die bejaarden zo vaak naar de weg lopen met zo,n emmer’).
Pennentikker. Lekker woord, vooral als het wordt uitgesproken zonder die derde n. Een woord ook dat ik nog niet kende. Zegt niets, mijn woordenkoffertje is vrij krap bemeten; er zijn veel meer woorden die ik niet dan die ik wel ken. Het ligt voor de hand te veronderstellen dat bovenstaande toetsentikker de klok wel heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt en ‘pennenlikker’ (het Horster ‘pennelekker’ is nog mooier) heeft verkracht tot ‘pennentikker’. Dus een denigrerende benaming voor ambtenaar, of ruimer gezien voor iemand die heeft ‘doorgeleerd’. Past ook wel in de context.

Als ik de context niet kende en had moeten gokken wat pennentikker betekent, was ik vermoedelijk aan komen zetten met een zeldzame vogelsoort (‘Wat hoor ik toch?’ ‘Dat is nu het typische geluid van de pennentikker!’).
Andere mogelijkheid: degene die aan de beurt is bij een oud-Hollands tikspel (‘Wie doet er mee pennentikkertje?’).
Desnoods een verbastering van het woord ‘benedictijner’ (‘Dat méén je niet, is dat echt een pennetikker monnik die daar loopt?’).
Van Dale laat het helaas afweten. Google heeft wel iets in de aanbieding. Tilmar Bouwspecials prijst de pennentikker aan als ‘het ideale gereedschap om zonder beschadiging aan kozijnen, deurscharnierpennen te verwijderen en te monteren’ (19,75 euro exclusief BTW). Lijkt me niet de pennentikker die de anonymus in gedachten heeft. Ook andere pennentikkers vertonen weinig overeenkomsten met zijn pennentikker. Op één na, te vinden op een discussieforum op www.salaris.startpagina.nl. Daar heeft een zekere Joop op 29 augustus 2008 de volgende boodschap achtergelaten:
‘Wat me opvalt is dat een timmerman vroeger een matig loontje had en tegenwoordig minstens zoveel verdiend als een HBO er. Ze rijden in de duurste auto’s rond. En zo moet het ook. Gelukkig lijken die tijden voorbij dat b.v. een pennendraaier van een ambtenaar met het dubbele thuiskwam in vergelijking met iemand die zich lichamelijk uit de naat stond te werken. En maar trappen naar die werklui die zgn intellectuelen. Beste pennentikkers als die werklui niks meer doen dan hebben jullie geen dak meer boven je hoofd. Als jullie niks doen merken we geen verschil.’
Pennendraaier, pennentikker … Zelfs op de mestvaalt wil nog wel eens iets moois bloeien.

1 opmerking:

  1. Ha Wim,

    Heb me weer lekker bijgelezen vandaag. Blij dat al dit "gezeiver" aan me voorbij gaat. Maar...... heerlijk om er zo over te lezen op je blog.

    Ook al zijn we wat laat en is deze manier onpersoonlijk we wensen jou een goed gezond en gelukkig nieuwjaar.
    Wilma en Wiel.
    Wilma en Wiel.

    BeantwoordenVerwijderen