maandag 22 september 2008

Intermezzo – Verbeke Foundation

Nog even terugkomend op klein mysterie 32: het is natuurlijk ook mogelijk dat de gestripte boomstammen die sinds kort op diverse plaatsen in Horst opduiken geluidskunstwerken zijn. Ik kwam op die gedachte toen ik afgelopen zaterdag dit 'aelogisch' orgel zag en hoorde.Het bevindt zich op het buitenterrein van de Verbeke Foundation in het Belgische Kemzeke (twintig kilometer ten westen van Antwerpen en tien kilometer ten zuiden van Hulst). Wat de Verbeke Foundation is? Moeilijk te omschrijven. Je zou het een museum kunnen noemen, maar dan zonder het plechtige, het verhevene, het pretentieuze, het tot in de puntjes verantwoorde dat musea nog wel eens wil kenmerken. Het twaalf hectare grote terrein van de Verbeke Foundation bestaat uit loodsen, kassen, bosschages, vijvers en graslandjes. De hier tentoongestelde collectie moderne en hedendaagse kunst behoort tot de grootste van West-Europa. Er is werk te zien van kunstenaars als Jan Fabre, Joep van Lieshout, Panamarenko en Luc Tuymans. Daarnaast worden jaarlijks twee grote tentoonstellingen georganiseerd.
De huidige expositie heeft als thema ‘bewegende’ kunst, is getiteld Vision in Motion – Motion in Vision en is nog te zien tot en met 16 november. De windwatermolen en de dubbele windmolen-vogelverschrikker zijn er helaas niet te zien, maar daar staat wel heel veel ander moois tegenover. Ter illustratie twee clips:


Zou ik mijn oordeel over de Verbeke Foundation in het algemeen en de tentoonstelling over bewegende kunst in het bijzonder in één woord moeten samenvatten, dan zou dat zijn: geweldig! Zou ik het geheel in vijf woorden moeten samenvatten dan zouden dat zijn: wonderlijk, fascinerend, grappig, shockerend, indrukwekkend. Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken: kom uit die luie stoel, ga er naartoe en oordeel zelf.

1 opmerking:

  1. Was vandaag ook bij de foundation, toffe plek, leuke blog trouwens, al die onderwerpen die je hebt gefotografeerd komen ook vaak in mijn blikveld, alhoewel ik nog nooit in je woonplaats ben geweest is het toch leuk om doorheen te snuisteren, ga zo door zou ik zeggen, grtn, trebsjig w

    BeantwoordenVerwijderen