maandag 11 mei 2009

Klein mysterie 73 – Bedelaarster (2)

Ze was zo langzamerhand een vertrouwde verschijning geworden, die mevrouw van vermoedelijk Oost-Europese origine die bij de ingang van Plus en Lidl de daklozenkrant aan de man probeerde te brengen. Altijd vriendelijk, nooit opdringerig; ik vroeg er al aandacht voor op 5 januari. Maar waar is ze gebleven? Al enkele weken heb ik haar niet meer gesignaleerd op haar vaste stek. De vreemdste gedachten spoken door mijn hoofd. Ze zal toch niet ziek zijn? Of geniet ze van een welverdiende vakantie in een zonnig land na die barre wintermaanden in de Horster kou? Misschien heeft ze haar schaapjes op het droge? Ik zou het haar gunnen, maar de kans dat ook zij slachtoffer is geworden van de kredietcrisis lijkt me aanzienlijk groter.Of moet ik het in een heel andere hoek zoeken? In januari schreef ik al dat een zekere Henk beweerde dat deze mevrouw wordt ‘geparachuteerd door Bulgaren of andere oost-europesche lieden’. Zouden die haar nu elders in Limburg, Nederland of West-Europa hebben geparachuteerd? Of – ik kan het me nauwelijks voorstellen – zou iemand gevolg hebben gegeven aan de oproep van dezelfde Henk om ‘eens wat te doen’ aan bedelaars in Horst (waarmee hij expliciet doelde op ‘mijn’ mevrouw)? Wie het weet, mag het zeggen.Ondertussen lijkt het er op dat de catalpa op het pleintje bij de ingang van Plus en Lidl het ook moeilijk heeft met het vertrek van mevrouw. Of duurt het elk jaar zo lang voordat die prachtige boom (witte raaf in een oceaan van treurigheid) in blad staat?

2 opmerkingen:

  1. Ik mis ze niet,jullie wel zo te horen,nu is ze misschien wel echt aan het werk geslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu ze terug is ben ik wel heel nieuwsgierig naar haar achtergrond. Wie is zij? Waar komt ze vandaan? Kortom, wat is haar (levens)verhaal? Enne ... hoe krijgt ze altijd die lach op haar gezicht? Gift of geen gift. Zon of regen. Zorgen thuis en zorgen op straat.

    Jean

    BeantwoordenVerwijderen