dinsdag 12 januari 2010

Top 5 – Nieuwe baantjes voor JPB

Beschamend. Zelfs met de beste wil van de wereld kan ik het optreden van Jan Peter Balkenende van vanmiddag niet anders betitelen. Mijn, onze, uw minister-president gaf om half vijf een live op radio, televisie en internet uitgezonden eerste reactie op het vanochtend gepresenteerde rapport van de commissie-Davids. Dat rapport zet grote vraagtekens bij het Irakbeleid van de vorige kabinetten Balkenende. Geen nieuws natuurlijk, maar het is goed dat een commissie van knappe koppen na een jaar van onderzoek en raadpleging van de meest uiteenlopende bronnen dat bestaande beeld bevestigt. Wat zou het JPB hebben gesierd als hij vanmiddag nu eindelijk eens ruiterlijk had erkend dat de gevolgde strategie inzake Irak niet altijd even gelukkig is geweest. Gewoon toegeven dat je iets niet helemaal goed hebt gedaan, dan ben je in mijn ogen pas een vent. Maar nee, wat doet meneer? Gaat een beetje zitten afdingen op het rapport. Mierenneuken ook, met een verwijzing naar bladzijde 270 van het rapport, waar commissielid Van Walsum een kanttekening plaatst bij een conclusie van de overige leden van de commissie (léés die bladzijde en ontdek dat Van Walsum óók van mening is dat het kabinet de Tweede Kamer beter had moeten informeren). Enzovoort, enzovoort. Kortom, een premier onwaardig. Ik verwacht dat als hij al niet met z’n Irakbeleid z’n eigen graf heeft gegraven, dan toch in elk geval met zijn optreden van vanmiddag. En dan? Dan dreigt het grote zwarte gat voor JPB. Hoeveel ik ook op de man tegen heb, dat gun ik hem nu ook weer niet. Laten wij Horstenaren Jan Peter eens onze menselijke kant tonen en hem na zeven jaar premierschap een nieuwe uitdaging bieden. Ik heb alvast een top 5 van mogelijke nieuwe baantjes samengesteld:

5. Metselaar op de kasteelruïne. Kan-ie z’n in november in Horst opgedane ervaring in de praktijk brengen. Is-ie bovendien tot aan z’n pensioen mee onder de pannen.

4. Schommelopzichter in het speeltuintje van Op de Vlis. Ideaal baantje ter stimulering van de (zelf)reflectie.

3. Baanveger op de permanente ijsbaan die Horst krijgt na het overweldigende succes van de afgelopen weken. Ervaart-ie de schade die scheve schaatsen aan kunnen richten eens aan den lijve.

2. Suppoost in Museum De Locht. Kan-ie bezoekers als ervaringsdeskundige haarfijn duidelijk maken hoe een doofpot werkt.

1. Beeldenpoetser. Als liefhebber van het knijpen in vrouwenbillen (een wijsheid die ik ontleen aan De lachende derde van Peter Middendorp) kan-ie in die functie beslist z’n lol op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten