maandag 26 april 2010

Klein mysterie 152 – Banken (2)

Zoals u weet, is Horst aan de Maas vergeven van de lompe, zielloze en lelijke banken. Als je dan eens een keer een bank tegenkomt die niet lelijk en fantasieloos is, wil je daar maar al te graag een stukje over schrijven. Ik althans wel. Dus verscheen er op 11 januari een bijdrage over de bank aan de Niesweg. Zo stond er ook een op stapel over de bank op het pleintje voor het voormalige gemeentehuis in Meerlo. Want die bank leek in niets op de doorsnee Horster bank (altijd en eeuwig van hout, een donkergroen of zwart frame en retro). Nee, dit was nu eens een witte, metalen (?) bank met een opmerkelijke, eigenwijze vormgeving. Bij donker, regenachtig weer nam ik er op 19 januari enkele foto’s van. Bij onbewolkt, zonnig weer zou ik terugkomen voor betere foto’s om er daarna een stukje aan te wijden, zo sprak ik met mezelf af. Het onbewolkte, zonnige weer liet langer op zich wachten dan gedacht, maar afgelopen zaterdag besloot ik het er dan toch op te wagen. Vol goede moed toog ik naar Meerlo. Om daar tot mijn afgrijzen dit gruwelijke tafereel op de gevoelige plaat te moeten vastleggen:Weg! Zomaar verdwenen, dit sieraad voor het pleintje. Misschien dat ik er nog vrede mee zou kunnen hebben als er iets mooiers voor in de plaats was gekomen, maar nu dat niet het geval is, is slechts één woord op z’n plaats: cultuurbarbarisme. Waarom, waarom, waarom toch?
Wat zou er trouwens zijn gebeurd met de door GBP uit Wanssum in 1986 aan de gemeente Meerlo-Wanssum geschonken bank?Ik zou er eerlijk gezegd niet van staan te kijken als ze in lijn met het voorgaande op de schroothoop is beland. Mocht dat niet het geval zijn en mochten er onverhoopt geen plannen bestaan om de bank de nieuwe ereplaats in de openbare ruimte te gunnen die haar toekomt, dan houd ik me aanbevolen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten