woensdag 6 augustus 2008

Klein mysterie 22 – Gemeentelogo (1)

Gisteravond heeft de Horster gemeenteraad vergaderd over de aanstaande gemeentelijke herindeling. Ik ben een fervent voorstander van die nieuwe herindeling. Níet omdat ik vind dat Horst steeds maar moet blijven groeien. Wél omdat dit de ideale gelegenheid is om twee bij de vorige herindelingsronde gemaakte fouten te herstellen: de naam en het logo.
De nieuwe gemeente zou in mijn ogen weer Horst dienen te gaan heten. Niet andermaal zoiets gekunstelds als Horst aan de Maas, néé gewoon Horst. Duidelijk en herkenbaar, iedereen weet meteen waar hij het moet zoeken. Dat is bij gemeenten als Maasgouw, Leudal, Roerdalen of Landgraaf wel anders. Chauvinisten in de voormalige gemeenten Broekhuizen, Grubbenvorst, Meerlo-Wanssum en Sevenum zullen even door de zure appel heen moeten bijten. Op andere plaatsen is dat ook gelukt, ik kan me althans geen significante stijging van het aantal zelfmoordgevallen in bijvoorbeeld Tegelen herinneren toen die gemeente bij Venlo werd gevoegd.
Met Horst als gemeentenaam dient er uiteraard ook een nieuw gemeentelogo te komen (of het oude in ere te worden hersteld). Ik zal er geen traan om laten als het huidige logo verdwijnt.Het heeft mij nooit kunnen bekoren. Of je iets mooi of lelijk vindt, is een kwestie van smaak. Vaak hoor je dan dat over smaak niet valt te twisten, maar ik ben het met de samensteller van mestreech.eu eens dat goede en slechte smaak bestaat en dat je daarover best mag twisten. Graag zou ik de discussie aan willen gaan over het Horster gemeentelogo. Laat ik vooropstellen dat ik absoluut geen verstand heb van het ontwerpen van logo’s of van typografie. Wel heb ik vaker samengewerkt met grafisch vormgevers. Daarvan is me bijgebleven dat zij nooit, maar dan ook werkelijk nooit, iets ‘zomaar’ doen. Meestal ben ik meer geïnteresseerd in het uiteindelijke resultaat dan in de achterliggende bedoelingen, maar in het geval van het logo van Horst aan de Maas zou ik de – mij overigens onbekende – vormgever toch graag een aantal vragen stellen:
- waarom die H van Horst cursief?- waarom de keuze voor deze letter?
- moesten de vijf letters die Horst telt werkelijk zo op elkaar worden geperst?
- waarom tref je het logo in zoveel verschillende varianten blauw aan?- waarom was ‘Horst’ oorspronkelijk in het blauw uitgevoerd en ‘aan de Maas’ in het wit? - waarom zijn tegenwoordig alle letters wit?
- waarom viel vroeger één golf buiten het kader en tegenwoordig niet meer?- waarom is de vorm van de golven tussentijds aangepast?Afhankelijk van de antwoorden ben ik dan eventueel bereid mijn oordeel over het huidige logo bij te stellen. Vooralsnog blijft dat: lelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten