maandag 30 augustus 2010

Actualisatie – Engelse asfalteerders (1)

Herinnert u zich de Engelse asfalteerders nog? U weet wel, die Engels sprekende mannen die van deur tot deur zouden gaan met het aanbod asfalteringswerkzaamheden te verrichten? Die mannen waarvoor de politie Limburg-Noord ons op woensdag 26 mei om 13.29 uur zo nadrukkelijk waarschuwde? Ik wijdde vijf dagen na publicatie van het politiebericht een stukje aan dit fenomeen. Onder meer vroeg ik me af of dit,diten dit Engelse asfalteerders waren. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat die vraag bevestigend moet worden beantwoord. Het gaat respectievelijk om Michael uit Bournemouth (geboren in 1471, asfalteerder sinds 1499), Harold uit Caernarfon (geboren in 1966, asfalteerder sinds 1988) en Nicholas (geboren in 1971, asfalteerder sinds 2003, geboorteplaats onbekend). Waaraan ik deze wetenschap ontleen? Aan mijn goede contacten met de politie.
Naarstig speurwerk van de dienders leidde tussen 26 mei en 30 juli tot de arrestatie van maar liefst negentien criminele Engelse asfalteerders. Voorafgaand aan hun uitzetting dienden ze op last van de korpsleiding te worden gefotografeerd. Geloof het of niet, maar voor dat klusje werd ondergetekende aangezocht. Op een locatie die geheim moet blijven, legde ik ze alle negentien vast op de gevoelige plaat. Van Christopher uit Sevenoaks (geboren in 1971, asfalteerder sinds 1992)tot Les uit Abergavenny (geboren in 1949, asfalteerder sinds 1960).
De korpschef liet duidelijk doorschemeren dat hij geen enkel bezwaar had tegen publicatie van de foto’s. Sterker nog, hij zou het toejuichen als ze gebundeld in een boekje zouden verschijnen. Tja, wat doe je dan? Het leek me niet verstandig de wijze raad van een korpschef zomaar in de wind slaan. Dus besloot ik de foto’s van de Engelse asfalteerders inderdaad te bundelen in een boekje. Afgelopen week rolde het eerste exemplaar van de persen: Engelse asfalteerders telt 40 bladzijden en heeft een formaat van 15 x 11 centimeter. Het bevat negentien op glanzend 170 grams papier afgedrukte kleurenfoto’s van Engelse asfalteerders. Verder staan van elke asfalteerder – voor zover bekend – vermeld: voornaam, geboortedatum, geboorteplaats en het jaar waarin hij begon als asfalteerder. Exclusief voor lezers van Horst-sweet-Horst is Engelse asfalteerders voor 15 euro te bestellen. Stuur een e-mail naar HorstsweetHorst@gmail.com en ik garandeer u dat het boekje (met helaas wel een afsluitende advertentiepagina van de drukker) binnen anderhalve week op uw deurmat ligt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten