donderdag 10 september 2009

Top 5 – Oplossingen ter opheffing van de overlast van felgekleurde schommels die reflecteren in ramen van woonkamers

Dagblad De Limburger bericht vandaag over een overlast veroorzakende schommel aan Op de Vlis in Horst. Wat is het geval? Twee bewoners van het pleintje storen zich aan de slagschaduw en reflectie in hun woonkamer en achtertuin van een tegenover hun woning staande schommel: ‘Een schommel recht voor je raam, dat geloof je toch niet. We ergeren ons er groen en geel aan dat de bewegingen bij de felgekleurde schommel op alle ramen van je woonkamer reflecteren.’ Nu kunt u daar een beetje lacherig over gaan zitten doen, maar dat is me iets te kort door de bocht. Want ú hebt natuurlijk geen felgekleurde schommel die reflecteert in alle ramen van uw woonkamer recht voor uw huis. Nee, ú hebt gemakkelijk praten. U hebt er duidelijk geen idee van hoe het leven in een hel kan veranderen door een felgekleurde schommel die de godgansedag reflecteert in alle ramen van uw woning. Laat één ding duidelijk zijn, ik sta in dezen geheel aan de zijde van de twee bewoners. Vandaar deze top 5 van oplossingen ter opheffing van de overlast van felgekleurde schommels die reflecteren in ramen van woonkamers:

5. Alle Horster speeltuinen veranderen in trapveldjes. Moet je eens kijken hoe snel Wittenhorst de derde klasse achter zich zal laten en op zal stomen richting topklasse.

4. Instellen van gebiedsverboden voor kinderen in de schommelleeftijd. Ik geef toe: niet de meest ideale oplossing. Want je zult zien dat ze ondergronds gaan. Krijg je illegale schommelkelders en schommelketen. Is de ellende helemaal niet meer te overzien.

3. Installeren van antireflecterende schermen. De gemeente is toch al bezig met de aanschaf van een geluidswerend scherm bij de toekomstige skatebaan tussen A73 en Van Merwijckstraat. Vraag diezelfde leverancier tevens antireflecterende schermen te ontwerpen. Laat-ie er trouwens meteen ook maar schermen bij leveren die de overlast van mierenneukerij tegengaan.

2. Meest radicaal, maar ook het meest effectief: afschaffen van de zon. Voor eeuwig zal het gedaan zijn met de overlast van felgekleurde schommels die reflecteren in ramen van woonkamers. Welbeschouwd wegen de lusten van de zon sowieso niet op tegen de lasten. In Sint-Jan uit Grubbenvorst heeft de gemeente Horst aan de Maas de beste schutterij van Limburg. Voor haar moet het toch een fluitje van een cent zijn op een zaterdagochtend de zon uit de lucht te schieten?

1. Reactie van mijn 7-jarig nichtje Ida toen ik haar het probleem voorlegde: ‘Waarom doen die mensen niet gewoon de gordijnen dicht?’ Geniaal. P.S. (11 september) Lees ook in de zoals altijd goed ingevoerde Echo van Horst over de schommeloverlast aan Op de Vlis. Uit het artikel blijkt dat we hier niet van doen hebben met kinder- en/of speeltuinhaters: 'Piet heeft zelfs een ruime donatie gedaan aan een speeltuin voor kansarme kinderen in Brazilië.' Verder wordt duidelijk dat de bewoners zelf ook al op de geniale oplossing van Ida waren gekomen: 'Overdag hebben we vaak noodgedwongen de rolgordijnen naar beneden.'

5 opmerkingen:

  1. Beste Wim,
    had je de zoals altijd goed ingevoerde Echo van Horst gelezen, dan had je kunnen lezen dat het advies van je nichtje (die ik comlimenteer met de vondst waar haar oom nog niet aan gedacht had)al door de bewoners wordt uitgevoerd.
    Groeten Gé

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Gé
    De inderdaad altijd goed ingevoerde Echo van Horst arriveerde hier helaas pas na publicatie van mijn top 5. Intussen heb ik aan het oorspronkelijke bericht een ps toegevoegd met een link naar het artikel in De Echo. Dat zowel mijn nichtje als de bewoners op het idee van de gordijnen kwamen en ik niet, zegt vrees ik iets over mijn (gebrek aan) intelligentie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wim,
    ik vind dat kinderen alleen pas na zonsondergang en bij bewolkt weer (liefst met regen) buiten mogen spelen
    Ik vind overigens dat je voor reflectie naar een psycholoog moet.
    mart

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Wim,
    Goed dat je het zelf concludeert.
    Vindt het jammer dat je de meldingsplicht op zonnige schommeldagen bent vergeten te melden. Spreekt mij als voetbalsupporter dan weer aan.

    Nu serieus, dat mensen er overlast van ondervinden kan. Is subjectief en verschilt per persoon, de manier waarop dit wordt geuit snap ik werkelijk he-le-maal niets van!!

    Tenslotte; Je beste stuk tot dusver!!

    Roy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Wim, Roy,

    Begrijpen jullie het dan he-le-maal (= helemaal ) niet ? Par-tij-ge-no-ten re-flec-te-ren aan el-kaar.

    BeantwoordenVerwijderen