dinsdag 17 februari 2009

Klein mysterie 56 – Pand Cuppen

Op zijn weblog pleitte SP-raadslid Thijs Coppus afgelopen donderdag voor behoud van het met sloop bedreigde pand Cuppen op de hoek Hoofdstraat-Cuppenpèdje. Een mooie aanleiding om het nog eens nauwkeurig te bekijken. Dat deed ik zaterdagochtend in alle vroegte. Enige verwaarlozing is er wel aan af te zien en ook diverse verbouwingen hebben het rond 1900 gebouwde pand duidelijk geen goed gedaan. Maar is dit voldoende reden om het dan maar af te breken? Nee! Daarvoor is het te karakteristiek, daarvoor past het te goed in het fraaie ensemble aan de oostzijde van de Hoofdstraat en daarvoor is het een te markante blikvanger voor al het verkeer dat zich vanaf de parkeerplaats bij Jan Linders richting Hoofdstraat begeeft. Toch heb ik het gevoel dat deze argumenten onvoldoende gewicht in de schaal zullen leggen. Daarom kan het beslist geen kwaad een extra motief voor behoud in de strijd te werpen: de brievenbus. Tot zaterdagochtend was ze me nooit opgevallen, maar wat een juweeltje: Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er in Horst originele brievenbussen met een mooiere belettering te vinden zijn. Velen zullen me voor gek verklaren – doen ze waarschijnlijk toch al – maar alleen al vanwege die brievenbus mag pand Cuppen van mij nooit worden gesloopt. Het vreemde is trouwens dat ik al bijna kan voorspellen dat het appartementencomplex (het zoveelste) dat er voor in de plaats komt, wordt gebouwd in die zogenaamde jaren-dertig-stijl die om voor mij onverklaarbare redenen zo populair is in Horst. Maar wel een jaren-dertig-stijl zonder dakgoten die worden geschraagd door houten consoles, zonder segmentbogen met baksteenversiering in visgraatverband, zonder siermetselwerk onder de dakgoot.Allemaal elementen waarover pand Cuppen wel beschikt(e), zo blijkt uit het onvolprezen Dorpseigene Horst. Waarom iets authentieks laten verdwijnen en er namaak voor terug laten komen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten