zaterdag 26 juli 2008

Klein mysterie 18 - Paaltjeshiërarchie

Je bent snel geneigd ze over het hoofd te zien, al die paaltjes. Pas als je er op gaat letten, merk je dat de hele openbare ruimte – en niet alleen die in Horst – er van vergeven is. Wat ik nooit heb geweten en pas onlangs heb ontdekt, is dat er een paaltjeshiërarchie bestaat. Met andere woorden: het ene paaltje staat hoger in de pikorde dan het andere.
Ik zal me nader verklaren. Ongetwijfeld zijn ook u wel eens de losse haaientanden opgevallen die op het eerste gezicht een beetje lukraak op het wegdek zijn aangebracht. In eerste instantie had ik het vermoeden dat het hierbij ging om uitglijders van dronken wegmarkeerders. Bij nader inzien zouden het dan wel héél veel uitglijders van héél veel dronken wegmarkeerders zijn, dus die veronderstelling klopt niet. Op een gegeven moment viel me op dat de spitste punt van die losse haaientanden altijd aan de rechterkant zit. Toen ik me dat eenmaal realiseerde, was het kwartje snel gevallen. Wat ik altijd had aangezien voor haaientanden waren in werkelijkheid pijltjes die ergens op wijzen. Waarop dan? Op paaltjes! Niet op alle paaltjes, maar, geloof me, alleen op paaltjes van de WML (Waterleiding Maatschappij Limburg).De vraag is nu natuurlijk waarom deze paaltjes zo belangrijk zijn dat er apart op gewezen moet worden. Wat maakt deze paaltjes tot koningen in het rijk der palen? Is het misschien omdat ze meer verscholen in het struikgewas staan dan andere paaltjes?

(Zet bij het filmpje het geluid hard: op de achtergrond is het gebeier van de Horster kerkklokken hoorbaar.)

Het antwoord op die vraag moet ontkennend luiden, want naar anderssoortige paaltjes die ook moeilijk vindbaar zijn, wordt niet met een pijl verwezen. Bovendien tref je de pijl ook aan bij WML-paaltjes die wél duidelijk in het zicht staan. De zichtbaarheidstheorie kunnen we dus uitsluiten. Speculaties over andere theorieën laat ik voorlopig even achterwege: stel je voor dat ik het mysterie op zou lossen. Wie denkt dat hij het antwoord op mijn vragen weet, wil ik wel waarschuwen dat de zaak nog veel ingewikkelder is dan nu al lijkt. Wat hebben sommige WML-paaltjes bijvoorbeeld misdaan dat ze het zonder pijl moeten stellen?En waaraan hebben andere WML-paaltjes het te danken dat ze juist twee pijlen krijgen toebedeeld?Blijkbaar bestaat er dus niet alleen een hiërarchie tussen de verschillende soorten paaltjes, maar zijn er ook binnen de gelederen van de WML-paaltjes nog standsverschillen. Rrraarrr, zou Jiskefet zeggen.

1 opmerking:

  1. beste heer, deze pijlen als zijde lijkende haaientanden zijn een vondst van een brandweerman. de brandweer heeft er immers veel baat bij wateraansluitingen te vinden om te blussen in geval van brand. maar wat als de gemeente het gras niet gemaaid heeft. je zoekt je een ongans naar het paaltje met de desbetreffende aansluiting. door de tanden bijna midden op de weg te plaatsen valt het licht van de koplampen er goed op en zo vind men het paatje terug. vooral in het buitengebied waar vaak goede straatverlichting ontbreekt. vriendelijke groeten, jeroen beerens

    BeantwoordenVerwijderen