maandag 6 april 2009

Intermezzo – Europa Stock Tuindecoratie

Terwijl u hard aan het werk was, genoot ik afgelopen week van een welverdiende vakantie in Griekenland. Zon, zee en cultuur. Vooral cultuur. Antieke cultuur, welteverstaan. Kijk nu eens naar deze zuilen. Geweldig toch? Omdat het vakantie was heb ik me maar niet het hoofd gebroken over de vraag of ze nu Dorisch, Ionisch of Korinthisch zijn. Ook heel bijzonder was deze heroïsche leeuw:Allemaal flauwekul natuurlijk. Voor al dit fraais moet u niet in Griekenland maar in Siebengewald zijn. Hoe ik daar verzeild raakte? Dat zal ik u uitleggen. Afgelopen week kwam ik in Nederland voor gevorderden, een prachtig fotoboek van Daniel Koning, een foto tegen van Europa Stock Tuindecoratie in Siebengewald. Als liefhebber van het gentiaanblauw en karmijnrood opschilderen van enigszins kitscherige beeldenwas me meteen duidelijk dat ik in Siebengewald wellicht iets van mijn gading zou kunnen vinden. Toen zich gisteren de gelegenheid voordeed, stapte ik derhalve spoorslags in mijn auto om Europa Stock Tuindecoratie met een bezoek te vereren. En het moet gezegd: ik heb wel eens slechtere beslissingen genomen. Betonnen Maria’s, tuinkabouters, boeddha’s, engelen, dieren en antieke godinnen in overvloed. Voeg daar nog een ruime sortering polyester beelden aan toe en u begrijpt dat ik een bijzonder fijne middag had.Slechts met de grootste moeite kon ik de neiging bedwingen zo’n fraaie door twee paarden voortgetrokken kar met voerman aan te schaffen. Of dit idyllische tafereeltje van jongen-met-pet bij put. Of dit authentieke stel, de ultieme verzinnebeelding van het gezegde ‘na gedane arbeid is het goed rusten’. Stuk voor stuk juweeltjes, waarvoor je wel minimaal enkele tientallen euro’s dient neer te leggen. En dat is me nu weer net iets teveel in deze onzekere tijden. Maar wilt u schrijver dezes eens verblijden met een aardig cadeautje, dan weet u waar u moet zijn. Dan zorg ik zelf wel voor die gentiaanblauwe en karmijnrode verf.(Bedenk u trouwens eens hoezeer Horst aan aantrekkelijkheid zou winnen als iedereen die zo’n betonnen beeld in z’n voortuintje heeft staan,zou besluiten het gentiaanblauw of karmijnrood op te schilderen. Levert gegarandeerd landelijke publiciteit op en zet Horst in een klap op de kaart. Is hier geen schone taak weggelegd voor de Stichting Horst Promotie?)

1 opmerking: