Tja, wat zou ik nog moeten toevoegen aan de qua lengte enigszins uit de hand gelopen titel van deze bijdrage? Niets eigenlijk. Of het zou moeten zijn dat die volkomen gedateerde eendimensionale gepersonifieerde dan wel geanimaliseerde figuratieve Horster reclame-uitingen, die juist vanwege die oubolligheid tegelijkertijd ook wel weer charmant zijn, me duizend keer liever zijn dan het afzichtelijke eigentijdse reclamegeweld waarvan het stikt in de Horster winkelstraten.Genoeg gezeurd, hier komt ie dan, mijn top 5 van volkomen gedateerde eendimensionale gepersonifieerde dan wel geanimaliseerde figuratieve Horster reclame-uitingen, die juist vanwege die oubolligheid tegelijkertijd ook wel weer charmant zijn:
5. Ouderwetse degelijkheid en vakmanschap, dat is waar deze schoenmaker (die tevens weg weet met sleutels) voor staat. Je vindt ‘m bij Schoester Bert aan de Venrayseweg in Horst.
4. Waar zie je ’m nog, de groenteboer met een potlood achter z’n oor? Nou, bijvoorbeeld bij ’t Gruntehöfke aan de Meerlosebaan in Grubbenvorst.
3. Slagers die hun eigen vlees keuren zijn onbetrouwbaar. Varkens die hun eigen vlees aanprijzen – zoals in dit geval bij slagerij Joosten aan de Kloosterstraat in Grubbenvorst – ook?
2. ‘Bevallig’ is volgens Van Dale ‘door vorm, kleur, rangschikking enz. der delen het oog aangenaam aandoende, gracieus’. Welnu, kunnen we dan samen concluderen dat Cafetaria Eethuis ’t Pumpke aan de Markt in Lottum over een bevallige serveerster beschikt?
1. Peter van Straaten gisteren in NRC Handelsblad: ‘De echte, klassieke oudere obers zijn er niet meer. Obers die niet alleen de bestelling brachten maar ook waakten over het welzijn van hun klanten. Ik denk nog altijd met weemoed aan een paar exemplaren van dat uitgestorven ras.’ Zou Peter van Straaten deze passage ook hebben geschreven als hij zich ooit had laten bedienen door de ober van café ’t Hukske aan de Schadijkerweg in Meterik? Nee dus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten