maandag 22 maart 2010

Klein mysterie 143 – Station America

Onderweg naar De Koel om een kaartje te halen voor ADO Den Haag-VVV (ik heb wel eens betere beslissingen genomen – wat een drama was dat gisteren, zeg) werd mijn aandacht aan het begin van de Kaldenkerkerweg ineens door dit bord getrokken: Dat we hier met een wel heel speciaal station van doen hebben, staat buiten kijf. Anders zou je in Venlo geen verwijzingsbordje aantreffen dat er naar verwijst. Anders zouden er geen eetcafé, geen coverband, geen cd van Rowwen Hèzeen geen nummer van Rowwen Hèze naar zijn vernoemd. Anders zouden er geen plannen bestaan het te herbouwen.
Ik ken voorwaar verdwenen stations die het met minder moeten doen. Wat zeg ik? Ik ken zelfs tot op de dag van vandaag bestaande stations die het met minder moeten doen. Kan iemand, een Americaan bijvoorbeeld, mij misschien eens uitleggen waarin nu precies de magie van station America schuilt?

2 opmerkingen:

  1. Wellicht omdat de spoorlijn heel dicht aan het centrum grenst. Heb geen idee. Na wat googelen kwam ik wel wat mooie foto's tegen.

    http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=america&num=11

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eh, ik ben geen Americaan, maar volgens mij zit het 'm in de nostalgie - die alle oude stationsgebouwtjes nou eenmaal over zich heen hebben - die door Rowwen Hèze werd vereeuwigd, opnieuw aan de orde werd gebracht. Daarom leeft het zo, vooral onder Americanen. Denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen