maandag 19 juli 2010

Intermezzo – Puzzelstukjes (en helden)

Heel soms gebeurt het dat twee puzzelstukjes in elkaar vallen (vreemd trouwens dat puzzelstukjes in elkaar vallen). Mij viel dat geluk afgelopen week ten deel.

Puzzelstukje 1: op 27 mei ontdekte ik een prachtige installatie in de etalage van een voormalige winkel aan de Spoorstraat in Tienray (ik schreef er vorige week al over).Puzzelstukje 2: op 25 juni viel m’n oog ineens op dit object in een tuin aan Over de Beek in Tienray:Een opberghok voor tuingereedschap? Een lanceerinstallatie voor een ruimtevaartuigje? Een afvoerinstallatie voor onderaardse dampen? Of toch gewoon een luxe poepdoos om de hoge nood van de eigenaren van het perceel te lenigen? Hoe het ook zij, het volgende Klein Mysterie was geboren. Ik besloot er te zijner tijd eens een stukje aan te wijden.

Hoe vielen deze twee puzzelstukjes nu in elkaar? Of moeten we zeggen: hoe dwarrelden deze twee puzzelstukjes nu in elkaar? Want er gingen wel 24 uur overheen voordat de stukjes elkaar bereikten. Afgelopen donderdag vertelde iemand me dat de WK-installatie in de voormalige winkeletalage het werk was van kunstenaar Erik van Maarschalkerwaard. Daarmee begon Puzzelstukje 1 aan een dwarreltocht die een dag later tijdens het lezen van Peel en Maas eindigde in de armen van Puzzelstukje 2. Want laat het Venrayse weekblad nu een uitgebreid artikel bevatten over het object in de tuin aan Over de Beek. En laat dat object nu een werk zijn van Erik van Maarschalkerwaard! Van de weeromstuit zou je nog gaan geloven in een Grote Ordenaar.Het object blijkt een houten constructie te zijn, bekleed met masonite en voorzien van zinken deuren en een zinken dak. Het heet TG-KL, wat staat voor Time Generator Klein Lourdes. Erik van Maarschalkerwaard in Peel en Maas over zijn kunstwerk: ‘Ik wilde iets maken waar mensen zich van zouden afvragen wat het is. Alles is altijd netjes geordend in Nederland en volgens regels. Er is weinig ruimte om te fantaseren.’
Dat vind ik nu geweldig: plompverloren ergens iets geks neerzetten en mensen vervolgens maar laten gissen wat het is, terwijl het niks is, althans niks functioneels. En het werkt, in elk geval bij mij, want ik had op 25 juni dus meteen al vier mogelijke functies aan het object toegekend. Zo zie je maar: de ene week lazeren twee helden van hun voetstuk, de andere week heb je er ineens weer een held bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten