maandag 27 juli 2009

Klein mysterie 85 – Verwijzingsbordjes (2)

Dat overkomt mij weer. Zaterdagmiddag zijg ik na een middagje shoppen neer op het bankje bij De Marskramer. Niet bepaald het mooiste bankje van Horst, maar de vermoeidheid wint het in dit geval van het esthetische genot. Goed, zittend op dat bankje trekt een vermoeid ogende man mijn aandacht. Met een radeloze blik in de ogen loopt hij onophoudelijk op en neer tussen de voormalige Intertoyswinkel en het daar schuin tegenover liggende pand waarin voorheen Verhaegh gevestigd was. Nadat ik hem een tijdje heb gadegeslagen, doe ik iets wat ik normaal nooit doe: ik spreek hem aan en vraag wat er aan de hand is. Buiten adem, met uitpuilende ogen en het schuim op zijn lippen doet hij zijn verhaal. Dat hij hier in de buurt op vakantie is en ’s ochtends naar Horst is gereden om boodschappen te doen. Dat hij z’n auto had geparkeerd op parkeerplaats Kloosterhof, boodschappen was gaan doen, nog wat had gedronken en daarna terugwilde naar z’n auto. Dat hij door z’n gebrekkig oriëntatievermogen de weg was kwijtgeraakt. Dat hij plotseling bij het pand waarin voorheen Verhaegh gevestigd was een bordje had gezien dat naar parkeerplaats Kloosterhof verwees.Dat hij vervolgens goedgemutst richting voormalige Intertoyswinkel was gelopen, waar tot z’n verbijstering een bordje hing dat hem voor parkeerplaats Kloosterhof weer terugverwees richting kerk.Dat hij tenslotte volkomen doorgedraaid was, met als resultaat dat hij continu op en neer was blijven lopen tussen de twee bordjes.
Uiteraard verlos ik de man uit z’n lijden en wijs hem de weg naar z’n nauwelijks vijftig meter verderop geparkeerde auto. Dankbaarheid valt mij ten deel.Bovenstaande heb ik compleet uit m’n duim gezogen. Toch is het niet uitgesloten dat u binnenkort in het Horster centrum wordt aangesproken door toeristen die helemaal de weg kwijt zijn. Sinds kort staan namelijk in het gebied dat wordt begrensd door Herstraat, Gasthuisstraat, Hoofdstraat, Loevestraat, Groenewoudstraat en Jacob Merlostraat nieuwe verwijzingsbordjes (niet eens de lelijkste, zeg ik er meteen maar bij).En die sturen je voor parkeerplaats Kloosterhof bij de voormalige Intertoyswinkel inderdaad de verkeerde kant op. Hetzelfde geldt voor parkeerplaats Cuppenpedje. Waarom zijn trouwens twee P’s nodig op de parkeerplaatsaanduidingsbordjes? Je kunt je zelfs afvragen wat voor zin het heeft in een autovrij gebied bordjes op te hangen die verwijzen naar parkeerplaatsen. Om te voorkomen dat toeristen hun auto niet meer kunnen traceren? Lijkt me een overschatting van de gecompliceerd- en uitgestrektheid van hartje Horst. Tenslotte: zijn twaalf (als ik goed heb geteld) bordjes die naar het centrum van het dorp verwijzen niet wat teveel van het goede? Alleen al op parkeerplaats Patronaat staan er zes.Ze zullen toch niet in de uitverkoop zijn geweest (‘Twaalf halen, zes betalen’)?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten