maandag 7 februari 2011

Klein mysterie 226 – Exitpestcontrol

Wat u zich waarschijnlijk niet realiseert, is dat je van het maken van zo’n weblog ook nog eens iets opsteekt. Horst-sweet-Horst als een soort van éducation permanente. Zo zou ik zonder dit weblog waarschijnlijk voor eeuwig onwetend zijn gebleven van de afkorting HACCP en al helemaal van de betekenis ervan. Nu ik wel weet wat voor prachtigs er allemaal achter schuilgaat, staat m’n leven heus niet ineens compleet op z’n kop. Toch kan de wetenschap dat HACCP Hazard Analysis and Critical Control Points betekent altijd ergens goed voor zijn. Afwachten waarvoor natuurlijk, maar iets zegt me dat die afkorting beslist geen overbodige ballast is in mijn afkortingenbagage.
Intussen vraagt u zich wellicht af waar mijn belangstelling voor HACCP zo plotseling vandaan komt. Welnu, dat is allemaal te danken aan deze advertentie, afgelopen week gepubliceerd in ons veelgelezen prachtblad Hallo Horst aan de Maas:Voordat Horst-sweet-Horst bestond, zou ik beslist geen acht hebben geslagen op dergelijke cryptische advertenties. Nu evenwel in potentie in alles een stukje huist, ben ik er juist op gespitst. In de categorie ik-heb-werkelijk-geen-flauw-benul-waarvoor-hier-reclame-wordt-gemaakt-advertenties gooit bovenstaande advertentie bijzonder hoge ogen. Zou het een cursus betreffen die pesten tegen moet gaan (ook in de horeca i.v.m. HACCP)? Een detector die afgaat du moment er ergens gepest wordt (ook in de horeca i.v.m. HACCP)? Een apparaat dat de pest van een druipneus tegengaat (ook in de horeca i.v.m. HACCP)?
Zoals zo vaak biedt het internet uitkomst. Google ‘HACCP’ en in een handomdraai kom je meer te weten over Hazard Analysis and Critical Control Points dan je lief is. Tik www.exitpestcontrol.nl in en in één oogopslag is duidelijk dat het om overlast van ongedierte, vogels en mollen gaat. Niets spectaculairs. Niets ook om een stukje over te schrijven. Ware het niet dat in dat websiteadres (en het daarvan afgeleide e-mailadres) een vreemde tegenstrijdigheid besloten ligt. Want ik ben hopelijk niet helemaal van lotje getikt als ik beweer dat het toch die pest is, die naar de exit moet en niet de pestcontrole? Ik kan zo enkele namen verzinnen die de lading in mijn ogen beter dekken: www.exitpest.nl, www.pestcontrol.nl, www.ntranzpestcontrol.nl (wie zei daar dat ik niet hip ben?) of www.entrancepestcontrol.nl (wie zei daar dat ik niet degelijk ben?). Toch ben ik de bedenker van www.exitpestcontrol.nl dankbaar. Zonder zijn of haar vondst had dit stukje namelijk nooit het leven gezien en was het maar de vraag geweest of ik de betekenis van HACCP goed tot me had laten doordringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten