zondag 23 januari 2011

Klein mysterie 225 – Tufbuis

Popelend om ‘m op Horst-sweet-Horst de grond in te kunnen boren, zit ik al maanden te wachten op de voltooiing van de Nieuwe Muur van Stroucx. Maar het lijkt er verdacht veel op dat de verantwoordelijke(n) geen zin heeft (hebben) op deze plek aan de schandpaal te worden genageld. Hoe valt anders te verklaren dat na een veelbelovend begin waarop Anton Pieck trots zou zijn, het mes in het varken is blijven steken? Of anders gezegd: de tufbuizen in de pijlers. Of nog anders gezegd: de blaaspijpen in de pijlers. Tufbuizen? Blaaspijpen?
Terug naar het begin van de jaren zeventig. Ik was een jaar of zes, zeven en woonde in het Sjemdörp. Heile Welt. Je had er meisjes en jongens. Meisjes speelden met poppen (vermoed ik). Bij de jongens was het wat ingewikkelder. Jongens voetbalden of jongens speelden soldaatje. Twee gescheiden werelden, John S. is de enige van wie ik me kan herinneren dat hij op beide fronten actief was. De soldaatjes waren altijd in de weer met zo’n gelige pvc-buizen, waarschijnlijk buitgemaakt bij een onverhoedse aanval op een bouwplaats. De buizen gebruikten ze om van leesmaptijdschriftenpapier gemaakte pijlen mee af te schieten. Op ons, argeloze voetballers. Meestal vormden die beschietingen de opmaat tot een bestorming van ons trapveldje, nadat eerst de strijdkreet Attacke had weerklonken. En dan brak de hel los. En rende ik, pacifist (of schijterd?) in de dop, zo hard als ik kon naar huis.
Hoe ik hier op kom? Niet door die buizen in de Nieuwe Muur van Stroucx. Wel door een (voor niet-abonnees helaas nog niet digitaal verschenen) column van Ewoud Sanders in NRC Handelsblad van 17 januari. Daarin heeft hij het over die pvc-buizen waarmee je pijltjes (en ook wittebesjes en erwten) weg kan blazen. Volgens een lezer die hem hierop wees, werd zo’n buis eind jaren zestig, begin jaren zeventig in Baarn en omgeving een tufbuis genoemd. In Capelle aan de IJssel, waar Sanders opgroeide, hadden ze het over een blaaspijp. Sanders wil nu weten ‘waar, in welke streken, het woord tufbuis(je) nog meer werd gebruikt en of er nog andere woorden bestaan voor deze blaaspijp en voor het “pijltje schieten”.’ Heren soldaatjes, ja ook jullie uit het Kroëtdörp en uit weet ik veel waar nog meer, hoe noemden jullie die buizen? Pvc-buizen (‘pvc-buuze’)? Blaaspijpen (‘bloaspiepe’)? Tufbuizen (‘tufbuuze’)? Schietbuizen (‘scheetbuuze’)? Hadden ze überhaupt een naam? Laat het me weten en ik ben bereid jullie je oorlogsmisdaden van veertig jaar geleden te vergeven. Mochten jullie de witte vlag nog altijd niet hebben gehesen, dan wens ik – eens een pacifist, altijd een pacifist – buiten het strijdgewoel te blijven en kunnen jullie Ewoud beter rechtstreeks mailen: post@ewoudsanders.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten