maandag 18 mei 2009

Intermezzo – Klein Klein Lourdes

Zouden ze de spreekbuis vormen van de zwijgende meerderheid? Of hebben we hier van doen met een zichzelf gruwelijk overschreeuwende minderheid? Ik hoop op het laatste, maar ik zou er m’n hand niet voor in het vuur durven steken.
Waar ik het over heb? Over de inwoners van Tienray die Dagblad De Limburger afgelopen donderdag aan het woord liet over de komst van 250 asielzoekers naar het voormalige klooster in hun dorp. Enkele citaten: ‘Ik ben bang dat de verpaupering toeslaat. Dat er niets overblijft van dit hele gebouw.’ ‘Het levert alleen maar ellende op.’ ‘Met alle respect voor die mensen, maar ze hebben een heel andere levensstandaard dan wij. Ze kijken anders naar bezittingen van anderen. Als het aan mij ligt, komen ze niet.’ Zoals altijd en overal bij de aangekondigde vestiging van asielzoekerscentra kwam ook het argument van waardedaling van woningen nog om de hoek kijken. Zie verder deze weerzinwekkende foto:Allemaal aantoonbare onzin, dus je zou verwachten dat de plaatselijke politiek deze geluiden meteen de kop indrukt. Mis. Ik heb overal gezocht en gekeken, maar de enige van wie ik een uitspraak heb kunnen vinden, is CDA-fractievoorzitter Rob van der Heijden. Hij komt niet verder dan: ‘Het enige dat wij als politici kunnen doen, is goed in de gaten houden of het verkeerd gaat en dat vervolgens voorleggen aan de verantwoordelijken.’ Gastvrijheid klinkt anders. Wat is het dan toch goed dat er in een naburige gemeente iemand is die zich wél duidelijk durft uit te spreken. Zijn naam? Roy Bouten, lid van de PvdA-fractie in de Horster gemeenteraad. Léés de bijdrage op zijn weblog. Nuchter, zoals het een politicus betaamt, verwijst hij alle spookverhalen naar het rijk der fabelen. Hier zijn afsluitende, mij uit het hart gegrepen zin: ‘Ik ben benieuwd of de inwoners van Tienray hun klooster met net zoveel liefde open stellen voor diegenen die het nu nodig hebben als Maria (bijbel) of Maryam (Koran) als moeder van Jezus het bedoeld zou hebben.’ Hulde!‘Ja, jij hebt gemakkelijk praten, maar als bij jou in de buurt een asielzoekerscentrum zou komen, piep je wel anders.’ Nee, nee, nee. Ik woon op nog geen tweehonderd meter van het al jaren braakliggende JECO-terrein. Van mij mag daar vandaag nog begonnen worden met de bouw van een centrum voor wel duizend asielzoekers. Alleen wel graag een complex met een beetje architectonische allure (zo ben ik dan ook wel weer).

2 opmerkingen:

  1. Hallo Wim,
    ik ben het helemaal met je eens. Ik heb jarenlang met o.a. jonge asielzoekers mogen werken, en kan uit ervaring zeggen dat ik met zéér gemotiveerde kinderen en ouders heb mogen werken. Laten we maar denken: onbekend maakt onbemind. Maar zelfs dat mag geen reden zijn om zo'n schandalig ('knip vast') spandoek te maken. Tienray laat zich lelijk in de kaart kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap niet dat Horsterse zich bemoeie met iets dat niet in hun eigen dorp of gemeente gebeurd.
    vanaf 1 januarie 2010 kan iedereen z'n zegje doen over TIENDERE.
    ik woon hier al 40 jaar...en 'ja' ik wil GEEN azielzoekers in m'n achtertuin.
    En ''ja'' ik heb ook PVV gestemd.

    BeantwoordenVerwijderen