maandag 29 augustus 2011

Klein mysterie 273 – Glasvezel (1)

Kijkt u ook zo reikhalzend uit naar 11 september? Nee, niet vanwege de herdenking van de aanslagen in New York. Goed dat het wordt herdacht, maar niks om je op te spitsen. Ook niet vanwege de op die dag te verspelen wedstrijd VVV-PSV. Lijkt me namelijk niets om je over te verkneukelen, ik kan nu al uittekenen hoe het zal gaan: een machteloos VVV en een zoals altijd abominabel PSV dat in de tweede helft via een paar laffe countertjes de punten veiligstelt. Nee, de werkelijke reden dat ik zo verlangend uitzie naar 11 september is dat Horst aan de Maas vanaf die dag hopelijk zal zijn verlost van de glasvezelreclameterreur waar de gemeente nu al maanden door wordt geteisterd.
Ik leef in het volle besef dat wij Horstenaren ons niet altijd allemaal even netjes gedragen, dat we dagelijks zonden begaan, dat we dingen doen die het daglicht niet kunnen velen. Daarvoor behoren we ons te schamen en zou een corrigerende tik wellicht op z’n plaats zijn. Maar worden we met de met bakken tegelijk over ons uitgestorte glasvezelellende niet buitensporig zwaar bestraft voor ons wangedrag?
Sinds begin mei heb ik zeven, acht aan mij gerichte brieven ontvangen waarin de loftrompet over glasvezel wordt gestoken. Wekelijks staan de lokale nieuwsbladen vol met vaak paginagrote advertenties die je de hemel op aarde beloven als je overstapt op glasvezel. In Horst-centrum zijn een glasvezelwinkel
en een Glasvezel Infocentrum geopend.
In alle kernen zijn en worden glasvezelinformatieavonden gehouden. Dit alles wordt uit de kast gehaald in de hoop dat op 11 september dertig procent van de Horster huishoudens ‘ja’ heeft gezegd tegen glasvezel. Want alleen dan zal het walhalla zich openen. Of zoals wethouder Freek Selen in De Trompetter van 18 mei zei: ‘Met glasvezel zijn we in één keer aangesloten op de toekomst.’
Hoewel ik me over van alles en nog wat druk kan maken, zal het me volkomen worst wezen of Horst aan de Maas glasvezel krijgt. Elke lust om me in de materie te verdiepen, is me vergaan door het reclamebombardement van de verschillende aanbieders. Daar bovenop komt nog de ondoorzichtigheid, onbetrouwbaarheid en tegenstrijdigheid van de verstrekte informatie. Wat in elk geval niet ondoorzichtig is, is dat in deze branche veel geld te verdienen valt. Anders kan ik althans al die inspanningen om Horst aan de Maas aan de glasvezel te krijgen niet verklaren.
Ik zal me dus niet inschrijven voor glasvezel op een van de inschrijvingsdagen. Toch wil ik elke andere Horstenaar hierbij oproepen zich vóór 11 september wel bij het inschrijvingsloket te vervoegen. In een van de laatste brieven die ik ontving las ik namelijk dat het percentage van dertig procent van de Horstenaren dat ‘ja’ zegt tegen glasvezel, wel ‘in zicht, maar nog niet bereikt’ is.
De goede verstaander weet dan dat nog geen twintig procent ‘ja’ heeft gezegd. De goede verstaander weet ook dat de diverse aanbieders zich, na alle financiële inspanningen die ze zich de afgelopen maanden hebben getroost, niet zomaar zullen neerleggen bij een nederlaag.
Dus ik voorspel: mocht de dertig procent op 11 september niet zijn gehaald, dan wordt de inschrijvingstermijn gewoon met een maand of twee verlengd en wordt de reclamecampagne nog verder verhevigd. Wilt u dat? Nee? Dan weet u wat u te doen staat.

2 opmerkingen:

  1. En zo is het maar net..
    http://www.inhorst.nl/nieuws/economie/horstaandemaas/10732/glasvezelcampagne-faalt-inschrijfperiode-verlengd.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. robinsteeghs@hotmail.com8 maart 2012 om 00:19

    Je hebt gelijk met de site :P
    http://www.inhorst.nl/nieuws/economie/horst/11093/ook-vijf-andere-horster-kernen-krijgen-glasvezel.html

    Toch wel ben ik wel blij dat dat het eindelijk komt. Komt er een beetje concurrentie op de internet markt. Ipv alleen van ziggo of KPN

    BeantwoordenVerwijderen