maandag 5 oktober 2009

Klein mysterie 103 – Sirene

Vorige week zondag. Tien over negen ’s ochtends. De sirene gaat. Wel tien minuten lang.Plichtsgetrouw als ik ben, volg ik de instructies op de website Denkvooruit nauwgezet op. Dus ga ik ondanks het mooie weer naar binnen. Sluit ik ramen, deuren en andere openingen. Denk ik ook aan tussendeuren, roosters, ontluchtingskokers en schuiven. Plak ik de afvoer van ventilatie en openingen met papier af (nog best lastig omdat juist een dag eerder het oud papier is opgehaald). Luister ik tenslotte naar de rampenzender (in mijn geval L1 Radio) voor het ontvangen van instructies en adviezen. En dat doe ik nu dus nog steeds. Dag en nacht. Maar wat die zender de afgelopen acht dagen ook over zijn luisteraars heeft uitgestort: geen instructies en adviezen. Opgesloten in m’n eigen huis vraag ik me al acht dagen vertwijfeld af wat er aan de hand is: atoomkoppen ontploft op vliegbasis Volkel? Bij Hegelsom een trein met gevaarlijke stoffen ontspoord? Een terroristische aanslag? Intussen begint de situatie steeds nijpender te worden. Met alle ramen, ontluchtingskokers en ventilatieafvoeren dicht, kunt u zich wel een voorstelling maken van het binnenklimaat dat hier momenteel heerst. Voeg daarbij dat de voedsel- en drankvoorraden zienderogen slinken – nog een geluk dat ik daags voor het afgaan van de sirene in de reclame bij de Plus twintig blikken erwtjes met worteltjes heb gescoord – en u begrijpt dat ik de wanhoop nabij ben.Bovenstaande heb ik compleet uit m’n duim gezogen. Behalve dan de eerste veertien woorden. Want inderdaad is bij mij in de buurt vorige week zondag even na negenen circa tien minuten lang de sirene gegaan. Zoals altijd als de sirene gaat, denk je (althans ik) dan dat er wel een vergissing in het spel zal zijn. Voor de zekerheid kijk en luister je (althans ik) dan toch naar media die informatie kunnen verschaffen over wat er aan de hand is. Maar dacht u dat er ergens een enkele verklaring te vinden is voor het gaan van die sirene? Niet op L1, niet op Omroep Reindonk, niet op de gemeentelijke website, niet op de gemeentepagina in De Echo. Nergens. En dan maar doodleuk blijven beweren ‘Als de sirene gaat dreigt er gevaar. Er is dan beslist meer aan de hand dan stank of een prikkelende lucht. Wanneer is het buiten weer veilig? Pas als u op de rampenzender heeft gehoord dat de situatie weer veilig is. Het is niet zo dat als de sirene stopt, de situatie weer veilig is.’

2 opmerkingen:

  1. Volgens mij was deze sirene een wekker voor de leden van Jong Nederland.
    "De volgende ochtend klonk er vanaf 09:00 een nogal indringende sirene (die tot in wijde omtrek gehoord werd, bleek op Twitter), wat voor ons het teken was om uit de veren te komen."
    http://www.gradje.nl/?p=524

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dus paniek om niks bij sommige,lag nog diep in mijn slaap en een paar uur later hoorde ik het dat die k*t sirene is afgegaan,en nergens hoorde je iets over hoe en wat zelfs geen dom excus waarom dat ding nu af ging.

    BeantwoordenVerwijderen