maandag 8 februari 2010

Klein mysterie 133 – Molshopen

Een van de weinige dingen die me van de lagere school zijn bijgebleven, is het drieslagstelsel. Een door Karel de Grote ingevoerde landbouwmethode waarbij een stuk land eens per drie jaar braak bleef liggen ter verhoging van de opbrengsten. Ongetwijfeld moeten daarna nog vele andere landbouwmethoden de revue zijn gepasseerd, maar alleen het drieslagstelsel is blijven hangen. Ik betreur dat. Had mijn hoofd maar iets minder vol gezeten met nutteloze voetbalfeitjes (Hoe heet het stadion van Atalanta Bergamo? Atleti Azzuri d’Italia. Tegen wie speelde VVV op 21 december 1975? Haarlem. Wat betekende de afkorting AGOVV oorspronkelijk? Alcohol Geheelonthouders Voetbal Vereniging. En nu? Alleen Gezamenlijk Oefenen Voert Verder). Dan zou er ongetwijfeld een plaatsje vrij zijn geweest om mijn kennis van landbouwmethoden op te slaan. In dat geval had ik helemaal niet verbaasd hoeven te staan over deze zandhopen op een akker op de kruising Schadijkerpeelweg-Breevennenweg. In dat geval had ik u haarfijn uit kunnen leggen dat dit een hedendaagse nabootsing is van het vroeg zestiende-eeuwse molehill-principe of de laat negentiende-eeuwse keuterbergjesleer. In dat geval had ik u ook graag uit de doeken gedaan waarom er zo zorgvuldig om de zandhopen heen is geploegd. Maar goed, de ten hemel schreiende waarheid is dat ik er absoluut geen enkele Ahnung van heb waarom deze grote molshopen hier liggen en waar ze voor dienen. Misschien kunt u me wijzer maken? Dan wil ik u in ruil wel verklappen wie de eerste Limburger was die in het Nederlands elftal uitkwam. En indien gewenst ook tegen wie de reserves van VVV speelden op de avond van de Heizelramp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten