maandag 28 maart 2011

Actualisatie – Hek met doek

Schrijf je op 14 maart dat spiegels je door een gebrekkig ruimtelijk inzicht telkens voor een raadsel weten te plaatsen, krijg je een week later de suggestie om met een spiegeltje te bekijken wat er op het doek staat dat aan het hek langs de A73 bij Grubbenvorst hangt. Zo word je voor de gek gehouden waar je zelf bij staat. Volkomen bekloppt als ik ben, reisde ik, gewapend met een spiegeltje, de volgende dag toch maar weer af naar de bewuste plek. Dit was het resultaat:Geen steek mee opgeschoten, inderdaad. Ik heb nu definitief al m’n geloof in spiegels verloren. Intussen begon ik me langzaam neer te leggen bij het idee dat ik voortaan dan toch echt met deze tantaluskwelling door het leven moest. Maar om het vreselijkste van alle vreselijke spreekwoorden te citeren: ‘Als de nood het hoogst is, is de redding nabij.’ Zomaar langs z’n neus weg informeerde m’n zwager ineens of hij in dezen misschien wat voor mij kon betekenen. Dat liet ik me uiteraard geen twee keer zeggen! Samen togen we naar de Californischeweg en daalden het talud van de brug over de A73 af. Terwijl ik m’n zwager het probleem nog stond uit te leggen, was hij al met het grootste gemak over het hek geklommen dat voor mij als motorisch gestoorde een niet te nemen barrière was geweest. Ik kon hem nog net m’n fototoestel toewerpen en daar ging ie, op weg naar de ontrafeling van het mysterie:Een anticlimax, anders kan ik het niet omschrijven. De enige winst is dat het doek inderdaad een tekst bevat, iets waaraan ik door de tekortschietende verrekijker van vorige week zelfs begon te twijfelen. Maar welke tekst? Het enige dat ik ervan kan maken, is op de bovenste regel ‘Floriade’ en op de tweede regel ‘elders hier kappen.’ Mogelijk heeft achter ‘Floriade’ ook nog een woord gestaan, maar als dat al zo is, valt absoluut niet meer te ontcijferen welk. Dus ‘Floriade elders hier kappen’. Lastig te doorgronden tekst. Een protest tegen de Floriade die op enkele honderden meters van deze locatie gaat plaatsvinden? Lijkt me wel. Maar een bijzonder krachtig protest? Nee. Een pakkende spreuk? Nee. Zo is de strekking van de leuze overeenkomstig de weergave: vaag. Wat me overigens worst is: ik ben verlost van m’n tantaluskwelling; Marc bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten