maandag 22 augustus 2011

Klein mysterie 272 – Boodschappenbriefje (2)

Mag wel weer een keer, een boodschappenbriefje, vindt u niet? Alweer een tijdje geleden vond ik dit briefje op parkeerplaats Patronaat, bij Plus en Lidl:
Alleen al dat ‘Fonduevlees halen bij Lam’ maakt dit briefje tot een juweeltje. Verder staat er zo weinig op dat je je afvraagt waarom het überhaupt is geschreven. Vier items slechts, meer valt er niet te onthouden!
Is het gewaagd om te veronderstellen dat hier een man aan het werk is geweest? Een man in de VUT-leeftijd, zonder veel boodschapervaring, er door z’n vrouw op uit gestuurd omdat zij al dat fonduevlees niet meekreeg met de fiets en ze niet beschikte over een rijbewijs. Graag had ze hem nog meer boodschappen mee laten nemen. Maar als ze hem aan z’n verstand had moeten peuteren waar zich bij de Plus het rookvlees, het keukenzout, de borrelnootjes (Duyvis), de abrikozenjam (Hero), de kuipjes koffiemelk (Friesche Vlag) en het toiletpapier (huismerk) bevonden, was ze zo weer uren verder geweest.
Kostbare tijd die ze liever besteedde aan de voorbereidingen van het fonduën van komende zondag. Zo vaak kwam het immers niet meer voor dat Yves en Chantal met hun respectievelijke partners en kinderen gezamenlijk op bezoek kwamen. Dus had ze manlief verder alleen nog gevraagd suiker en bier mee te nemen. ‘Suiker vind je meteen bij de ingang links’, had ze gezegd. ‘En bier is neem ik aan geen probleem?’ ‘Nee’, had hij schaapachtig lachend bevestigd. O ja, en ook nog een bosje bloemen. ‘Welke?’, had hij gevraagd. Moest ze hem nu werkelijk alles voorkauwen? ‘Tulpen’, had ze vervolgens zo geïrriteerd geantwoord, dat hij het wel uit z’n hoofd had gelaten de vervolgvragen die ’m voor op de tong lagen (‘Waar? Welke kleur?’), nog te stellen. Vervolgens was ie op pad gegaan. Het fonduevlees bij Lam en het bier waren inderdaad geen probleem geweest. Met enig vragen was zelfs de suiker gelukt (voor de zekerheid had ie zowel een pak suiker van een kilo als een doosje suikerklontjes genomen – problemen thuis kon je maar beter voor zijn). Maar daarna had het noodlot toegeslagen: onderweg van de kassa van de Plus naar z’n auto had ie het boodschappenbriefje verloren! Hij had z’n hersens gepijnigd over het vierde item op het briefje. Ineens had hij het zich herinnerd: bloemen! Maar welke? Chrysanten, anjers, tulpen, rozen? Godverdomme welke? Op goed geluk had ie ten slotte een bosje gele chrysanten uitgezocht. Thuis waren de rapen toen helemaal gaar geweest.
Weet u wat ik nou eens aardig zou vinden? Als u uw eigen interpretatie geeft aan dit briefje (of aan een boodschappenbriefje dat u zelf gevonden heeft). Mail (HorstsweetHorst@gmail.com) me uw interpretatie en ik zorg voor publicatie. Liefst met naam en toenaam, maar desgewenst ook anoniem. Kom op, doe mij (en collega-lezers) gewoon eens een keer een plezier!

2 opmerkingen:

  1. Het begon met het briefje op de aanrecht de dag ervoor;

    * Fonduevlees halen bij Lam.



    Ik schrijf het alvast op, anders vergeet hij het morgen nog.

    Och en eigenlijk nog suiker, maar goed.


    De rest heb ik al allemaal in huis ……..hè? 4 flesjes bier? Kratje al leeg? Sjongejonge dus nog een kratje bier, (onderstreept om het drinkgedrag van manlief woordeloos te bekritiseren.)

    Tja als ie dan toch naar de Plus moet, dan haalt hij ook maar efkes de suiker en wat tulpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kom ik in de keuken en ja hoor, het zal ook eens niet, heeft die kloothommel het lijstje mee voor a.s weekend. Ik heb het hem nog zo gezegd, dat Sjeng en Mien dit weekend komen fonduen en dat ik alvast met een lijstje maken ben begonnen en dat hij dus dat andere moet hebben,dat
    wordt dus geen braadworst vanavond.



    Bij deze mijn bijdrage, ik had het graag in het dialect opgeschreven maar daar waag ik me niet aan.

    Wim wederom geweldige stukken dank hiervoor,

    groet Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen