maandag 8 augustus 2011

Intermezzo – Jachthut (18)

Stel dat iemand u op een weblog vanwege uw politieke ideeën en daden met de regelmaat van de klok zou aanvallen, belachelijk maken, door het slijk halen, voor de gek houden en weet ik wat al niet meer.
Stel verder dat u weet dat die blogger een onverklaarbare, eigenaardige voorliefde heeft voor jachthutten.
Stel ook dat u op vakantie in het buitenland in een gehucht belandt waar u een fabriek aantreft waar jachthutten worden gemaakt.
Stel ten slotte dat u foto’s maakt van die fabriek – foto’s waarvan u wéét dat de blogger er een moord voor zou doen.
Wat zou u na thuiskomst met die foto’s doen?
A – ze lekker voor u zelf houden, er geen ruchtbaarheid aan geven;
B – ze naar een blogger sturen die u niet met de regelmaat van de klok aanvalt, belachelijk maakt, door het slijk haalt en voor de gek houdt;
C – de blogger die u met de regelmaat van de klok aanvalt, belachelijk maakt, door het slijk haalt en voor de gek houdt een e-mail sturen met me mededeling dat u prachtige foto’s heeft van een fabriek waar jachthutten worden gemaakt, maar dat de blogger die foto’s lekker toch niet krijgt;
D – de blogger die u met de regelmaat van de klok aanvalt, belachelijk maakt, door het slijk haalt en voor de gek houdt een e-mail sturen met me mededeling dat u prachtige foto’s heeft van een fabriek waar jachthutten worden gemaakt en dat de blogger die foto’s kan publiceren op voorwaarde dat hij u nooit meer aanvalt, belachelijk maakt, door het slijk haalt en voor de gek houdt;
E – de blogger die u met de regelmaat van de klok aanvalt, belachelijk maakt, door het slijk haalt en voor de gek houdt een e-mail sturen met me mededeling dat u prachtige foto’s heeft van een fabriek waar jachthutten worden gemaakt en dat de blogger die foto’s zonder enige tegenprestatie gewoon kan publiceren, zij het op voorwaarde dat hij uw naam niet vermeldt.
Wat zou u doen?
Nou?
Eerlijk!
Ik zal ook open kaart spelen: ik zou vermoedelijk twijfelen tussen A en C. Hopelijk zou de keuze uiteindelijk op A vallen, maar ik durf er niet voor in te staan. Nagenoeg uitgesloten lijkt me dat ik voor de nobelste optie (E) zou kiezen.
Afgelopen week ontving ik een e-mail van iemand die ik hier vanwege z’n politieke ideeën en daden met de regelmaat van de klok aanval, belachelijk maak, door het slijk haal, voor de gek houd en weet ik wat al niet meer: ‘We waren op vakantie in Duitsland en naast vele jachthutten kwamen we ook bij een fabriekje die ze zelfs maken. Dit laatste wilden wij jou als echte fan van jachthutten toch niet onthouden.’
Op mijn vraag of ik die foto’s mocht gebruiken, was de reactie: ‘Mocht je iets met herkomst van de foto’s gaan doen dan aub wel anoniem.’
Die anonimiteit respecteer ik (in dit geval met tegenzin) en verder past het me slechts een diepe buiging voor hem te maken. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik hem vanaf nu met een fluwelen handschoen aan ga pakken.)

1 opmerking:

  1. Ook mooi: het dak van de "fabriek". Verrassende combinatie van zonnepanelen en jachthutten.

    BeantwoordenVerwijderen