maandag 18 oktober 2010

Top 5 – Stokterwegtekeningen

Herfstvakantie. Als er één groep kinderen is die daar recht op heeft, dan wel de leerlingen van basisschool De Schakel in Broekhuizenvorst. Ze waren de afgelopen weken niet uit de lokale en regionale media weg te slaan, druk als ze waren met actievoeren. Handtekeningen verzamelen, protestborden maken, kaduke fietsen ophalen, de gemeenteraad toespreken: rekenen, taal en wereldverkenning zouden er warempel nog bij inschieten.
Ben ik een heel erg groot voorstander van de inzet van kinderen – die soms nog nauwelijks kunnen lezen en schrijven – om je doel te bereiken? Ik geloof het niet. Handig is het natuurlijk wel, want neem van mij aan dat het wel degelijk verschil maakt of de voorzitter van de dorpsraad de gemeenteraad toespreekt of twee vertederende jongens van een jaar of tien. En indringende tekeningen van kinderen langs een weg spreken ongetwijfeld meer tot de verbeelding dan geprinte teksten van volwassenen. Maar hoe legitiem het doel van een actie (in dit geval het behoud van de openbare bibliotheek in Broekhuizenvorst én de aanleg van een vrijliggend fietspad tussen Broekhuizen en Horst) ook mag zijn, als je kinderen voor je karretje spant, moet je wel verdomde goed opletten dat je ze niet gebruikt. Van sommige van de protesttekeningen (en -teksten) langs de Stokterweg kan ik me nauwelijks voorstellen dat ze spontaan zijn ontsproten aan een kinderbrein. En zou het een kinderidee zijn geweest om verminkte fietsen aan de protestborden te hangen?Hoe het ook zij, een top 5 van Stokterwegtekeningen is natuurlijk nooit weg – of bezondig ik me nu zelf aan een vorm van kindergebruik? Ach, quatsch. Hier komt ie:

5.
4.
3.
2.
1.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten