vrijdag 30 april 2010

Intermezzo – Vlagvertoon (1)

Koninginnedag. Terwijl ú aan het koekhappen was, hield ík mij bezig met nuttige zaken. Zoals? Zoals een onderzoek naar de meest oranjegezinde kern van Horst aan de Maas. Het was aanvankelijk even zoeken naar een geschikte onderzoeksmethode. In elk dorp de hoeveelheid oranje ballonnen tellen leek me onbegonnen werk. Ook het idee om in elke kern het aantal oranjegepimpte fietsen te turven, sprak me niet echt aan. Zou ik niet beter het aantal Nederlandse vlaggen in naar leden van het koningshuis vernoemde straten kunnen gaan tellen en daar vervolgens een rekenkundige formule op loslaten om zo de meest oranjegezinde kern van Horst aan de Maas te kunnen bepalen? Geniaal idee, al zeg ik het zelf! Bijkomend voordeel was dat bij gebrek aan naar leden van het koningshuis vernoemde straten meteen al twaalf van de zestien kernen afvielen: America, Broekhuizen, Broekhuizenvorst, Evertsoord, Griendtsveen, Hegelsom, Kronenberg, Lottum, Melderslo, Meterik, Swolgen en Tienray. Ook naar leden van het koningshuis vernoemde winkelstraten en –pleinen – zoals het Wilhelminaplein in Horst – sloot ik uit van deelname. Dit vanwege het sterke vermoeden dat de aanwezigheid aldaar van Nederlandse vlaggen meer met effectbejag dan met oranjegezindheid te maken heeft. De rekenkundige formule kostte me weinig hoofdbrekens: deel het aantal vlaggen door het aantal straten en de kern met de hoogste score is het meest oranjegezind. Kind kan de was doen, dus: aan de slag!
Eerst Horst:
Beatrixstraat 1Bernhardstraat 2
Emmastraat 1
Irenestraat 1
Julianastraat 1
Margrietstraat 2
Marijkestraat 0
Oranjestraat 0
Willem Alexanderstraat 1
9 straten en 9 vlaggen maakt een score van 1,0. Kijken of Sevenum daar tegenop kan:
Beatrixstraat 3
Emmastraat 1
Julianaplein 0
Wilhelminastraat 1
4 straten en 5 vlaggen maakt een score van 1,25. Sevenum scoort beter dan Horst! Nu op naar Grubbenvorst:
Beatrixstraat 0
Irenestraat 0Julianastraat 0
Wilhelminastraat 0
4 straten en 0 vlaggen: te triest voor woorden! Snel naar Meerlo:
Amaliastraat 0
Alexanderstraat 0
Beatrixstraat 5
Bernhardpad 0
Bernhardstraat 6Christinastraat 1
Constantijnstraat 3
Frisostraat 0
Irenestraat 6Julianastraat 9
Margrietstraat 3
11 straten en 33 vlaggen maakt een score van 3,0! Daar bloeit mijn oranjehart van op! Onomstotelijk staat nu vast dat Meerlo de meest oranjegezinde kern van Horst aan de Maas is, op ruime afstand gevolgd door Sevenum en Horst en daarna de andere dertien kernen! Kijk, dat noem ik nu eens harde feiten waar je iets mee kunt! Ik zei toch dat ík mijn Koninginnedag nuttig had besteed?

P.S. Mieke, bedankt voor het bijhouden van de scores!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten