maandag 23 augustus 2010

Klein mysterie 192 – Zomereczeem

Behalve het artikel over de abri in Melderslo was er afgelopen week nog iets dat mijn aandacht trok in Hallo Horst aan de Maas. Deze advertentie:Ik kan er niets aan doen, maar als ik zoiets lees, slaat mijn hoofd onmiddellijk op hol. Waarom vraagt iemand in godsnaam via een advertentie in een weekblad of iemand een paard heeft met hardnekkig zomereczeem? Op het eerste gezicht zijn er twee mogelijkheden: (1) de adverteerder biedt zijn diensten aan als zomereczeem-bij-paarden-genezer; (2) de adverteerder heeft zelf een paard met zomereczeem en probeert op deze manier met lotgenoten in contact te komen.Maar als je er wat beter over nadenkt, kom je onvermijdelijk tot het inzicht dat beide opties een hoog onwaarschijnlijkheidgehalte hebben. Want als de adverteerder daadwerkelijk zomereczeem bij paarden kan genezen, schreeuwt hij dat toch van de daken? En als de adverteerder zelf een paard met zomereczeem heeft, zou hij toch veel beter een oproep in Ros of Amazone kunnen plaatsen of, nog beter, met z’n viervoeter naar een veearts kunnen gaan? Nee, als je het mij vraagt is hier meer aan de hand. Herinnert u zich nog hoe wonderbaarlijk snel spelers als Robin van Persie, Nigel de Jong, André Ooijer, Orlando Engelaar en Danko Lazovic afgelopen seizoen genazen van hun blessures na een bezoekje aan Mariana Kovacevic? De wonderdokter uit Belgrado gebruikte daarvoor het vocht uit een paardenplacenta (wat jammer dat Voskuil dat niet meer mee heeft mogen maken). U voelt het al aankomen: zou het niet zo kunnen zijn dat behalve paardenplacenta ook de schilfers van aan zomereczeem lijdende paarden een genezende werking hebben? Met andere woorden: zou de adverteerder in Hallo niet doodgewoon op zoek zijn naar schilfers? Dat zou ook het gebruik van het woord ‘hardnekkige’ verklaren: bij een hardnekkige lijder aan zomereczeem is de schilferopbrengst natuurlijk veel groter dan bij een paard dat slechts zo nu en dan kampt met deze kwaal.Overigens begin ik me nu als lijder aan wintereczeem af te vragen of ik misschien een goudmijntje in huis heb. Ik bedoel: als de schilfers van zomereczeem bij paarden geneeskrachtig zijn, dan zal dat toch ook wel gelden voor de schilfers van wintereczeem bij mensen? Weliswaar heb ik een lichte vorm van wintereczeem, maar ik garandeer u dat ik met wat ijverig krabben binnen de kortste keren een hardnekkige lijder ben. En dan kon m’n kostje wel eens gekocht zijn. Toch maar eens dat telefoonnummer uit die advertentie bellen.

3 opmerkingen:

  1. Je kunt bellen zo vaak je wilt, maar met dit 9 cijferige nummer zul je niemand aan de telefoon krijgen vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Peter

    Wel godverdegodver, ik zag me al krabbend rijk worden ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt nog altijd kraslot kopen, misschien dat je daarmee het gewenste effect bereikt.

    BeantwoordenVerwijderen