maandag 12 september 2011

Klein mysterie 279 – Uitzetting (4)

Een avond organiseren over olifantenpaadjes, je druk maken over twitterende politici, boodschappenbriefjes interpreteren, je afvragen waarom ergens een vogelkooi hangt: het is allemaal leuk en aardig, maar er is ook nog een andere wereld. De grote boze buitenwereld. De echte wereld.
Bij gebrek aan een live uitgezonden voetbalwedstrijd keek ik op donderdagavond 1 september naar Nieuwsuur (klik hier om de uitzending te bekijken). Over het uitzetcentrum voor asielzoekers in Ter Apel ging het. Officieel VBL (vrijheidsbeperkende locatie) Ter Apel geheten. ‘Moet worden gesloten’, zei de PvdA bij monde van Tweede Kamerlid Hans Spekman.
Of ie wist wat die afkorting VBL betekende, werd aan de Tielse wethouder Ruud Vermeulen (VVD) gevraagd. Niet precies, hij wist wel waar dat woord hem aan deed denken: ‘Concentratiekamp’.
Aan het woord kwamen verder enkele bewoners van de vrijheidsbeperkende locatie. Zo ook een jong meisje met een hoofddoek: ‘Ik ben vaak bang. Dan denk ik eraan dat iemand je ineens op komt halen en dan moet je naar de gevangenis en dan ben je over een paar dagen in je eigen land. Ik ben wel bang, ja. Het is bij andere mensen gebeurd, dus waarom zou het niet bij mij gebeuren?’ Terwijl ik die huiveringwekkende woorden nog op me in liet werken, bedacht ik me dat dat meisje me wel héél bekend voorkwam. Ze leek als twee druppels water op een meisje dat ik op donderdagochtend vaak had zien brigadieren aan het begin van de Herstraat, in de bocht bij het gemeentehuis.
Ineens viel het kwartje: dit moest Muzghan zijn. Muzghan, het Iraans-Koerdische meisje uit het asielzoekerscentrum in Tienray dat tot eind maart in groep 8 van de Weisterbeekschool zat en toen met haar ouders, broertje en zusje naar Ter Apel werd gebracht. Muzghan, die vanuit Ter Apel op 31 maart een e-mail naar de Weisterbeekschool stuurde. Muzghan (toen 11 jaar) die ‘haar’ meester Ton toen liet weten dat ze zich op school in Ter Apel niet kon concentreren omdat ze steeds moest denken ‘aan die mensen die gister zomaar weg werden gebracht terwijl die mensen nog in bed lagen (het was om 6:00)’.
Nu zijn we vijf maanden verder en is Muzghan dus nog steeds bang.
Die VVD-wethouder uit Tiel heeft gewoon gelijk.

1 opmerking:

  1. In de brief waarin minister Leers reageerde op de vraag of de asielprocedure nogmaals beoordeeld kon worden, gaf de minister o.a. het onbegrijpelijke antwoord dat het in het belang van de kinderen is, dat de ouders spoedig terug gaan naar het land van herkomst.
    * Het land van herkomst waar dezelfde kinderen nog nooit onderwijs hadden gehad.
    * Het land waar de ouders bedreigd worden met zware straffen.
    *Het land waren vrouwenrechten nog moeten worden uitgevonden.

    Dezelfde Muzghan mag na twee en een half jaar onderwijs naar de HAVO, en mocht het zijn dat ze zo goed blijft presteren als tot nu toe, dan stroomt ze door naar het VWO. Haar oudere broer, Sarkar mag na twee en een half jaar VMBO naar twee HAVO. Siwar en Paria zullen ook wel in de voetsporen van hun broer en zus treden, mits zij de kans krijgen.

    Het is in het belang van kinderen dat zij goed onderwijs krijgen en dat ze zonder angst op mogen groeien in de stabiele omgeving van een hecht gezin.

    BeantwoordenVerwijderen