maandag 24 mei 2010

Klein mysterie 161 – Verkiezingsborden (1)

Laat ik gewoon eens met een cliché beginnen: de komende Tweede Kamerverkiezingen werpen hun schaduwen vooruit. Waarin uit die zich vooruitwerpende schaduw zich? Onder meer in verkiezingsborden. Als ik het wel heb, staan er daarvan 23 in de gemeente Horst aan de Maas. Omdat het Pinksteren was en de herdenking van de uitstorting van de Heilige Geest mij gestolen kon worden, besloot ik de Horster verkiezingsborden gisteren en vandaag eens aan een vergelijkend onderzoek te onderwerpen. Saai? Had je gedacht! Intrigerend? Tot op het bot! Acht waaromvragen, twee wievragen, twee welkevragen, twee hoeveelvragen en een gecombineerde welke-waaromvraag over de verkiezingsborden van Horst aan de Maas. Om te beginnen: waarom heeft GroenLinks alleen in Broekhuizen, Grubbenvorst en Lottum geplakt? Waarom was tot gisteren Evertsoord de enige kern van de gemeente waar – al meer dan een week lang – een poster van de PVV te vinden was? Waarom bleven de borden in Horst-centrum ook vandaag verschoond van PVV-posters, terwijl er inmiddels in bijvoorbeeld Sevenum en Hegelsom wel posters van diezelfde partij hangen? Waarom hangt er uitsluitend en alleen in Evertsoord een poster van ‘eine nuuje jong veur Limburg in Den Haag’? Waarom tref je nergens – ik herhaal: nergens – een affiche aan van mijn held JPB? Wie heeft mevrouw Thieme toestemming gegeven om mij te tutoyeren? Waarom hebben SGP en Trots op Nederland (nog) nergens geplakt? Welke posters gaan SGP en Trots op Nederland overplakken, mochten ze alsnog tot plakken overgaan? Wie zou toch de bedenker zijn van dat bijzonder spitsvondige VVD-rijmpje? Waarom heeft de ChristenUnie in Meterik op een gemeentelijk informatiebord geplakt? Waarom staan in de kernen van de voormalige gemeenten Broekhuizen, Grubbenvorst, Horst en Meerlo-Wanssum op elke locatie twee verkiezingsborden en in de kernen van de voormalige gemeente Sevenum slechts één?Welke affiches worden het vaakst van de borden afgerukt en waarom? Hoeveel stemmen zou al dat geplak nou opleveren? Hoeveel stemmen zou niet-plakken kosten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten