maandag 25 januari 2010

Intermezzo – Jachthut (5)

Het is aan vogelwerkgroep ’t Hökske te danken dat ik momenteel weer helemaal in de jachthutten ben. Om onverklaarbare redenen waren ze de afgelopen tijd uit m’n blikveld verdwenen. Ze zijn er in terug door de aankondiging, enkele weken geleden in De Echo van Horst, van een kerstwandeling van ’t Hökske – vreemde naam trouwens voor een vogelwerkgroep, vogels horen toch niet in een hokje? Deelnemers aan de kerstwandeling dienden zich te verzamelen bij ‘de jachthut bij het einde van de Zwarteplakweg’. ‘Die ontbreekt nog in mijn collectie’, dacht ik bij mezelf en nam me voor de hut te zijner tijd met een bezoek te vereren. Afgelopen woensdagmiddag was het zover. Zo eenvoudig als ik het me had voorgesteld was het beslist niet. Het zal wel aan mij liggen, maar aan het einde van de Zwarteplakweg kon ik absoluut geen jachthut ontdekken. Wel meende ik in de verte, minstens een kilometer zuidelijker, de contouren van een jachthut te herkennen. En inderdaad, na het trotseren van een snijdende wind, een prikkeldraadversperring en een zompig Peelweiland, was dit mijn beloning:Zou mijn jachtgebied nog steeds tot de voormalige gemeente Horst beperkt zijn geweest, dan had ik me vervolgens het hoofd moeten breken over de vraag of de hut nu op Horster dan wel Sevenums grondgebied staat. Nu Horst-sweet-Horst voortaan de hele nieuwe gemeente Horst aan de Maas bestrijkt, kan ik me gelukkig met andere problemen bezighouden. Het onvolprezen jachthutten.nl leert me dat we hier van doen hebben met wat in vaktermen een sleephut heet. Die benaming was me nog onbekend toen ik begin vorig jaar in de Schadijkse bossen een hut op wieltjes ontdekte en die een ‘mobiele jachthut’ noemde. Mijn destijds uitgesproken twijfel aan de mobiliteit van die hut blijkt trouwens ongerechtvaardigd, want ze is intussen verdwenen. Nu ik toch een beetje over jachthutten aan het mijmeren ben, is het misschien ook het juiste moment voor een bekentenis. Op 21 mei van het afgelopen jaar heb ik in een weiland aan de Vossenheuvel, eveneens aan de rand van de Peel, nog een sleephut ontdekt. De actualiteit verhinderde destijds om er melding van te maken. Daarna kwam van uitstel afstel. Althans tot vandaag. Binnenkort mag u iets verwachten waar ik al op 17 augustus 2008 verlangend naar uitzag: een top 5 van Horster jachthutten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten