maandag 9 januari 2012

Klein mysterie 307 – Dorp van degeneratie

We zijn een week verder, maar Roy Bouten blijft zich nog dag in dag uit met verve verweren tegen alle op hem en het nieuwe afvalscheidingssysteem gerichte aanvallen op het discussieforum Stop Nieuw Afvalbeleid Horst aan de Maas. Hij doet me zo langzamerhand óók een beetje denken aan Johan Cruijff.
Hoezeer hij ook in het nauw wordt gebracht, hij weet zich er altijd wel weer uit te lullen. Andere overeenkomst tussen RB en JC: het soms onnavolgbare taalgebruik. Wat dacht u hiervan? ‘Zou er helemaal voor zijn. Heb half jaar geleden schriftelijke vragen gesteld over dit soort communicatie. Zou een mooiemplot zijn *maakt aantekening* ;-)’ Knap als u me kunt uitleggen wat dat laatste zinnetje betekent. Sterker: alleen al als iemand dat ‘mooiemplot’ kan verklaren, zou ik een gat in de lucht springen. Google kunt u wel vergeten – ik ben u voor geweest. Of ontbreekt een spatie? Dan zou het ‘een mooie mplot’ of ‘een mooi emplot’ worden. Blijft even raadselachtig. Ben ik nou zo dom of is hij zo slim?
Toch kan het nog veel gekker. Als Roy een uurtje afwezig is op het forum, vraagt iemand ’m of hij misschien op skivakantie is vertrokken. Reactie van het geachte raadslid, die niet is gaan skiën maar een bestuursvergadering van de Lottumse judoclub heeft voorgezeten: ‘Hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik naast dit forum ook nog nevenactiviteiten heb :-). Vooral voor de leukste vereniging van het mooiste dorp van degeneratie :-).’
Het zal je maar overkomen als dorp: ‘het mooiste dorp van degeneratie’ genoemd worden. Een twijfelachtiger eer lijkt me nauwelijks denkbaar. Voor de zekerheid heb ik het nog maar even opgezocht, maar mijn editie van de Van Dale vermeldt als betekenis van ‘degeneratie’ toch echt ‘ontaarding; het minderwaardig-worden in geestelijk of fysiek opzicht, of beide’.
Er moet iets vreselijk mis zijn gegaan tussen Roy Bouten en het dorp dat hij op 14 november van het afgelopen jaar nog betitelde als ‘het mooiste dorp van de regio’. Maar om het dan meteen ‘het mooiste dorp van degeneratie te noemen’? Maak je geen vrienden mee.
Of is het andermaal een gevalletje ben-ik-nou-zo-dom-of-is-hij-zo-slim en is ‘het mooiste dorp van degeneratie’ soms ironisch, sarcastisch, tongue-in-cheek of provocerend bedoeld?
‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’, zou JC Superstar zeggen. Maar da’s logisch.

1 opmerking:

  1. Haha. Heb na een dag hard werken weer energie voor 10. Toen ik de fouten zag staan dacht ik nog, zal ik ze rectificeren.... Had me nu wat lachrimpels gekost....

    Fouten zijn er ingeslopen omdat ik soms via telefoon reageer. En mijn tekstverwerkende programmaatje daar heeft zo zijn eigen wil.

    mooiemplot = mooie pilot
    degeneratie = de gemeente

    Maar bedankt voor weer enkele minuten leesgenot!

    BeantwoordenVerwijderen