maandag 18 oktober 2010

Klein mysterie 207 – Tegels konijn

Hoewel het minstens een jaar geleden moet zijn dat ik nog eens vlees at, kan de wekelijkse advertentie van slagerij Joosten in De Echo van Horst onverminderd op mijn warme belangstelling rekenen. Niet dat ik enig benul heb van wat voor lekkers er schuil gaat achter benamingen als blinde vinken, varkensfricandeau en cordon bleu. Ben ik ook niet echt in geïnteresseerd. Waar het mij om gaat in die advertenties, zijn de originele (bij)namen die vleesgerechten er soms in hebben. Dat leverde de slagerij in juli al een eerste plaats op in de door Horst-sweet-Horst in het leven geroepen strijd om de beste Horster WK-reclamecampagne.Wie dacht dat slagerij Joosten daarna op haar lauweren ging rusten, vergist zich deerlijk. Nee, ze blijft week in week uit op hetzelfde hoge niveau presteren. Neem nu deze aanbieding van afgelopen donderdag:Dat er zoiets bestaat als ‘varkenshaas’ heb ik altijd al vreemd gevonden. Dat zinkt evenwel volledig in het niet bij gestoofd varkensvlees dat konijn wordt genoemd. Gestoofde peren heten toch ook geen appels? Een tweedehands Renault toch geen Peugeot? Opgewarmd stokbrood toch geen croissant?
Ter zake kundigen wezen me er met nadruk op dat het woord konijn in de advertentie tussen aanhalingstekens staat. Daaruit zou je volgens hen af kunnen leiden dat gestoofd varkensvlees de armeluisvariant is op het veelal door rijke(re) stinkerds genuttigde konijn. Nu wil ik dat best geloven, maar waarom is het dan juist een Tegels konijn? Waarom geen Reuvers, Sevenums of Grubbenvorster? Lijkt het Tegels varken qua smaak het meest op een konijn? Zijn Tegelse varkens malser dan Reuverse, Sevenumse of Grubbenvorster varkens? Of zijn Tegelnaren misschien de enigen die echt geloven dat ze konijn eten als ze gestoofd varkensvlees in het zuur op hun bordje krijgen? Zijn de financiële middelen van de Tegelnaren wellicht ontoereikender dan die van de Reuvernaren, Sevenummers en Grubbenvorstenaren die zich tegoed kunnen doen aan konijn terwijl de Tegelnaren zich tevreden moeten stellen met gestoofd varkensvlees in het zuur? Zullen we het voorlopig maar op het laatste houden? Benieuwd welke verrassing slagerij Joosten komende donderdag weer voor ons in petto heeft. (Mededeling voor slagerij Joosten: met een pond Tegels konijn als wederdienst voor deze gratis reclame doet u me geen plezier, maar dat had u waarschijnlijk al begrepen. Een groentespies of gepaneerde ananasschijf gaat er daarentegen altijd in.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten