maandag 29 november 2010

Klein mysterie 219 – Nutteloze werken (1)

Blijvende blunders is een hilarisch boek van Douglas de Coninck over nutteloze bruggen, niets met niets verbindende tunnels, ontoegankelijke autowegen en ongebruikte metrotunnels. Allemaal in België welteverstaan. Wie denkt dat Nederland op dit gebied niets presteert, zou eens moeten rondneuzen op de website Nutteloze werken. Niet genoemd op die website, maar een naar mijn beste weten nog steeds nutteloos werk is de brug van niets naar nergens over de A73 tussen Swalmen en Roermond, waarvan ik ruim anderhalf jaar geleden enkele foto’s maakte:Heeft Horst aan de Maas ook nutteloze werken? Ja. Waar? Dat houd ik voor me. Beter gezegd: ik behandel er telkens niet meer dan een tegelijk. Want je kunt er donder op zeggen dat als hier een lijst van nutteloze Horster werken zou verschijnen, er mensen aan de slag gaan om die nutteloze werken nuttig te maken. En dat is nu juist niet de bedoeling.

Vandaag dus aflevering 1 van de Horster nutteloze werken. Twee zebrapaden.Allebei gelegen aan de Westsingel in Horst, op nog geen vijftig meter van elkaar, nabij een aantal volkstuintjes en de splitsing met de Schoolstraat. Allebei van ergens naar nergens. Allebei precies op de scheiding tussen kom en buitengebied, tussen centrum en periferie. Komend vanuit Horst sta je hier aan het begin van het grote niets. Zou in de paar jaar dat ze er nu liggen ooit iemand deze zebra’s zijn overgestoken? Ja. Ik. Om de foto’s bij dit stukje te maken. Verder misschien een verdwaalde volkstuinder, hoewel volkstuinders me een mensensoort lijkt dat zich bij voorkeur bedient van de fiets als vervoermiddel. Daarnaast valt niet uit te sluiten dat honduitlaters (bestaat daar geen mooier woord voor?) wel eens gebruikmaken van deze zebra. Maar dan heb je het ook wel zo’n beetje gehad, vermoed ik.Ooit zullen de zebra’s wel zijn bedoeld als oversteekplaatsen naar de ruige speeltuin die hier was gepland. Ja inderdaad, die ruige speeltuin die met het aantreden van het nieuwe college van burgemeester en wethouders een zachte dood gestorven lijkt te zijn. Als ik niet oplet zou ik de nutteloze zebra’s nog opvoeren als levend bewijs voor het slecht functioneren van politieke besluitvorming. Doe ik echter niet, want dat noemt Douglas de Coninck ‘gevaarlijk’. Ik houd niet van gevaarlijke dingen doen. Daarom zeg ik met Douglas: ‘Laat ons het erbij houden dat de hele resem nutteloze werken gewoon leuk is om naar te kijken.’

1 opmerking:

  1. Geen groot commentaar op je stuk alleen is die 'brug van niets naar nergens' een ecoduct. een oversteekplaats voor dieren aangezien het daar nogal bosrijk is en de gemiddelde automobilist liever geen everzwijn uit zn grille peutert.

    BeantwoordenVerwijderen