maandag 30 maart 2009

Klein mysterie 65 – Lindwegverbreding

Mogelijk ontstaat bij trouwe lezers van dit weblog het idee dat ik onfeilbaar ben. Wees gerust: schijn bedriegt. Net als iedereen zit ik vol onhebbelijkheden, ondeugden, inconsequenties en wat al niet meer. U wilt voorbeelden? Eigenlijk liever niet (slecht voor m’n imago), maar goed, eentje dan. Een inconsequentie.
Terwijl ik me werkelijk dooderger aan gebruikmakers van sluiproutes, moet ik beschaamd erkennen dat ik zelf evenmin geheel vrij ben van deze zonde. Als bewoner van de Meterikseweg verkies ik op weg naar de A73 bijna dagelijks de niet voor doorgaand verkeer bestemde route via de binnenwegen Molengatweg – Molenveldweg – Lindweg boven de doorgaande verbinding via de Venrayseweg. Zelfde verhaal op de terugweg, maar dan in omgekeerde volgorde. Waarom doe ik dit? Omdat het me elke keer mooi maar liefst anderhalve minuut tijdwinst oplevert (gemiddeld twee keer per dag en vijf dagen in de week is dit per maand toch zomaar een uur – gratis en voor niks). Omdat ik zo ontsnap aan de twee stoplichten op de Venrayseweg (ik heb een niet te behandelen stoplichtallergie).Weet u wat alleen zo vervelend is? Dat die sluiproute over veel te smalle, veel te drukke wegen voert. Dat heeft geleid tot talloze bulten en gaten in de berm. Bijzonder lastig en irritant, zo kan ik u verklappen. Heb je eindelijk een mooie sluiproute gevonden, kun je er niet flink op doorkachelen. Daar moet toch iets aan te doen zijn? Gelukkig is er in dit soort gevallen altijd nog de gemeente Horst aan de Maas. Want wat je ook van haar kunt zeggen, ze denkt mee met automobilisten die wensen af te wijken van de gebaande paden. Eerst probeerde de gemeente hen tegemoet te komen door op het traject Molengatweg – Molenveldweg – Lindweg de bermen te egaliseren. Nu die maatregel, getuige de vele plassen water, onvoldoende soelaas biedt, doet de gemeente er nog een schepje bovenop. Volgens Dagblad De Limburger van 25 maart is de gemeente namelijk voornemens de Lindweg te verbreden en er een fietspad naast te leggen. Kijk, daar kunnen we wat mee. Nu de Molengatweg en de Molenveldweg nog. Liefst vierbaans uiteraard, dat zou een passende beloning zijn voor jarenlang stug volhouden van mij en mijn collega-sluiprouteurs. Maar niet heus. Een schop onder de kont, dat verdienen we. Of veel effectiever: afsluiting van Molengatweg, Molenveldweg en Lindweg voor doorgaand (sluip)verkeer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten