maandag 1 november 2010

Actualisatie – Parkeergarage

‘Dat is een goeie, die houden we er in’, had iemand geroepen. Anderen hadden braaf hun mond gehouden, ondanks twijfels of ie nu wel werkelijk zo goed was. Ze waren wel gek om in deze tijden van bezuinigingen en ontslagen hun mondje te roeren. Alzo werd de goeie, die misschien wel helemaal niet zo’n goeie was, er in gehouden. De goede verstaander weet dat ik het heb over het bord boven de uitgang van parkeergarage De Librije in het centrum van Horst. Op 4 mei 2009 schreef ik dat het bepaald komisch is om de maximale doorrijhoogte te vermelden onder een bord waaruit overduidelijk blijkt dat je helemaal niet door mág rijden. Grappig, ja. Maar grappig genoeg om er voor eeuwig – althans ook met een nieuw bord (met dezelfde betekenis) – mee door te gaan? Je kunt ook te ver gaan in het uitmelken van je succes.

Op de nieuwe in- en uitgangsborden zijn verder dezelfde woorden van toepassing als op de oude: ‘Aan de borden boven de in- en uitgang valt weinig esthetisch genot te beleven. (Voor de iets minder goede verstaander: de vorige zin is een understatement). Ik zou graag eens een hartig woordje willen spreken met de ontwerper. Uit ervaring weet ik dat vormgevers nooit iets ‘zomaar’ doen, dus ik ben benieuwd naar zijn of haar motieven om de borden te ontwerpen zoals ze zijn ontworpen. Ik kan u wel verzekeren dat hij of zij van goeden huize zal moeten komen om me mee te krijgen in zijn of haar visie.’
Bij de nieuwe borden mag de kleurstelling dan zijn verbeterd, gebleven zijn de onrust en de schijnbaar lukrake positionering van sommige elementen (met het 5 kilometerbordje als meest pregnante voorbeeld). Ten opzichte van de vorige borden zijn vooral woorden toegevoegd. Overbodige woorden. De naam van de bewaker heeft hier toch niets te zoeken? Persoonlijk ben ik van mening dat ook het woord ‘Librije’ overbodig is, maar daar zou je nog over kunnen discussiëren. ‘Librije Horst’ vind ik dan weer lachwekkend. Alsof iemand zou denken dat het hier om Librije Meterik, Librije Zwolle of Librije Schubbekutteveen gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten